![]() |
|
|
Stasjoner på ny truet av nedlegging Av Roy Hansen, 04.03.16 Vestfossen- og Fiskum Grendeutvalg inviterer til folkemøte, tirsdag 8. mars kl. 19.30 på biblioteket ved Darbu skole. Bakgrunnen er en utredning av Jernbaneverket som kan sette de to stasjonene i fare.
Til tross for fagre ord om satsing på kollektivtransport i Nasjonal transportplan 2018-2029, er nedlegging av Vestfossen og Darbu stasjon av Jernbaneverket vurdert som en god løsning for å få togene raskere frem på en planlagt dobbeltsporet bane mellom Hokksund og Kongsberg.
Grendeutvalgene i Vestfossen og på Fiskum har valgt å «ta ondet ved roten», og vil mobilisere til felles innsats for å bevare stasjonene, som nå er de to gjenværende mellom Hokksund og Kongsberg etter at Skollenborg ble nedlagt. Bakgrunnen er Jernbaneverkets planer om å legge et dobbeltspor i det som vil bli Norges lengste jernbanetunnel, direkte fra Hokksund til Kongsberg. - Ønsket om en løsning som går utenfor nåværende stasjoner har sammenheng med er en ubetydelig tidsgevinst – blant annet siden toget ikke lenger vil stoppe for å ta opp passasjerer. Noe som etter vår oppfatning ikke kan forsvares sammenlignet med vårt forslag til løsning, sier Kim Johannessen Lande i Fiskum Grendeutvalg. Grendeutvalget vil ha nytt dobbeltspor legges i samme trasé som i dag mellom Hokksund og Vestfossen, men går inn i tunnel etter Darbu stasjon og hele veien frem til Kongsberg. Representant(er) fra Jernbaneverket, varaordføreren i Øvre Eiker, vararordføreren i Kongsberg og stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen har så langt meldt sin ankomst til møtet. ![]() ![]() Slik velger grendeutvalgene i Vestfossen og Fiskum å markere at stasjonene deres er nedleggingstruet. I innkallingen til møtet legges de ikke skjul på hva de tror Jernbaneverket vil lande på når nytt dobbeltspor fra Hokksund til Kongsberg skal planlegges. (Fotomontasje: Bjørn Erik Nebell) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|