![]() |
|
|
Storsatsing på skolebygg i fylket Av Redaksjonen, 31.10.07 Fylkesrådmannen foreslår å investere store summer i skolebygg de neste fire årene. Veksten i inntektene går for det meste til å styrke utdanning og kollektivtransport.
Fungerende fylkesrådmann, Linda Verde følger opp satsingen på Kunnskapsløftet. Hun foreslår 750 mill. kroner til skolebygg og andre investeringer i utdanningssektoren i perioden 2008-2011.
• Røyken: Tilbygg: 44 mill. kroner. Ferdig 2008. • Åssiden: Nybygg for matfag: 47 mill. kroner. Ferdig 2009. • Hurum: Ny skole: 205 mill. kroner. Ferdig 2010. • Drammen: Samlokalisering Marienlyst: 177 mill. kroner (2009-2010). Ferdig 2010. • Hønefoss/Ringerike: Samlokalisering; 120 mill. kroner (2010 – 2011). Planlagt ferdig 2013. • Inneklima: Div. skolebygg: 33 mill. kroner. • Elev-PCer, PC-skap og stikkontakter: 68 mill. kroner. • Diverse ombygginger: 36 mill. kroner. • IKT-utstyr: 20 mill. kroner. Det er satt av midler til skoleutbyggingene også i inneværende års budsjett. Totalinvesteringene for Røyken, Åssiden, Hurum og Drammen er på henholdsvis 69, 55, 220 og 180 mill. kroner. Sluttsummen for Ringerike er foreløpig usikker. Elevtallsvekst i Drammen og Ringerike I 2008 vil det være 10.000 ungdommer i Buskerud i alderen 16-18 år. Det er nesten 300 flere enn i inneværende år. Deretter synker antallet gradvis, viser prognosene. Elevtallet i videregående opplæring vil variere regionalt i fylket. Veksten i elevtallet vil først og fremst komme i Drammensområdet og Ringerikeområdet. Færre klasser I skoleåret 2007/2008 er det 8.612 elever i videregående skole i Buskerud. Samtidig er det hele 927 ledige elevplasser. Det er mye mer enn i de foregående fem årene. Antall ledige plasser må reduseres betydelig, skriver fylkesrådmannen. Hun foreslår å stramme inn med netto 3,5 klasser høsten 2008. Tiltak mot frafall i videregående opplæring Mange ungdommer slutter i videregående opplæring før opplæringsløpet er ferdig. For å minske frafallet foreslår fylkesrådmannen å bruke 7,5 millioner kroner i fireårsperioden. Bærbare PCer Fra skolestart 2007 innførte fylkeskommunen en frivillig ordning med bærbar PC for vel 2.000 elever på videregående trinn en (Vg1). Det skjedde ved 10 av skolene. Bærbar PC i undervisningen videreføres nå for studieforberedende utdanningsprogram i Vg1. Skolenes faste datamaskiner skal dekke elevenes IKT-behov ved yrkesfaglige utdanningsprogram. Mer til kollektivtrafikk Budsjettforslaget for kollektivtrafikken i Buskerud er på 215 mill. kroner for hvert år i perioden. I tillegg kommer 3,8 mill. kroner i 2008 til Hallingbussen, som erstatter lokaltoget Vøgne. For å kunne opprettholde dagens kollektivtilbud og dekke økt skoleskyss, er det lagt inn en økning på 10 mill. kroner per år utover vanlig lønns- og prisvekst. Fylkesrådmannen viser til at fylkestinget har sagt nei til anbudsprinsippet for kollektivtransport i fylket. Fylkeskommunen kan dermed ikke forhandle med flere tilbydere. Det kan føre til at leverandøren velter kostnadene over på fylkeskommunen, skriver hun. Ekstrasatsing på fylkesveger Fylkesrådmannen følger opp vedtaket om ekstra satsing på fylkesveiene med 100 mill. kroner i perioden 2006-2009. Budsjettforslaget for 2008 er på 141,5 mill. kroner og for 2009 på 145,5mill. kroner. Deretter faller budsjettet for 2010 og 2011 til 114 mill. kroner årlig. Fylkesrådmannen understreker at det totale etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene kan være på 800 mill. kroner. Det er uoppnåelig å skulle hente inn gapet over fylkeskommunens driftsbudsjett, skriver hun. Miljøfyrtårn Hensynet til miljø og klima må integreres i all planlegging, skriver fylkesrådmannen. En samordnet areal- og transportplan er nødvendig for å kunne nå klimamålene. Økt satsing på miljøsertifisering skal utvikle Buskerud til et miljøtårnfylke. Det skal skje i nært samarbeid med stiftelsen Miljøfyrtårn, kommunene og næringslivet i Buskerud, heter det i en pressemelding fra Fylkeskommunen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|