![]() |
|
|
Jobber sammen mot mobbing på Ormåsen Av Sunniva Riste Andersen, 16.11.10 Fellesskap og samarbeid står i fokus på Ormåsen skole denne uka. Elevene jobber sammen på tvers av klasser og aldersgrupper for å forebygge mobbing. I dag var ordfører Ann Sire Fjerdingstad på besøk på skolen for å følge antimobbearbeidet. ![]() Helene Grønbeck (t.v.), ordfører Ann Sire Fjerdingstad og Kristin Baldvinsdottir under dagens antimobbeprosjekt. Fra mandag 15. til fredag 19. november går den årlige antimobbeuka av stabelen på Ormåsen skole. Uka er en del av Dan Olweus sitt antimobbeprosjekt som skolen har deltatt i helt siden 2001. Tanken er at elevene gjennom hele skoleåret skal jobbe sammen med hverandre og lærerne mot mobbing, men at det hvert år settes av en uke hvor mobbing er en enda større del av timeplanen. Vennskap mot mobbing Denne uka setter elevene av flere timer hver dag til antimobbeprosjekter. De jobber sammen i grupper som er satt sammen på tvers av klassetrinnene. Elevene skal på denne måten bli bedre kjent med hverandre, hjelpe hverandre og lære å respektere hverandre. De ulike gruppene holder på med forskjellige aktiviteter. - Vi har mye forskjellig som foregår på skolen akkurat nå. Noen grupper driver med formingsaktiviteter, en gruppe lager tegneserier på data, noen driver med dans, mens andre holder på med aktiviteter utendørs, sier Bente Løken Roa i Olweus-gruppa på Ormåsen. Hun synes uka er en viktig del av en bevisstgjøringsprosess rundt mobbing. - Skal vi klare å jobbe mot mobbing og gjøre noe med problemet, må vi først gjøre både lærere og elever bevisste på hva mobbing er. Mobbing kan ha mange former, for eksempel fysisk eller verbal, men uansett hvilken form den har, er den like ille. Dette tar vi på alvor fordi vi vil at absolutt alle elevene skal ha en god skoledag på Ormåsen skole, sier hun. Positiv trend Hege Aadahl som også er med i Olweus-gruppa på Ormåsen, forteller at skolen hvert år gjennomfører spørreundersøkelser blant elevene for å måle resultatene av antimobbe-prosjektet. - Vi ser en positiv trend på dette området. Tallene på elever som svarer at de opplever mobbing i sin skolehverdag, synker for hvert år. Vi måler også om elevene føler at læreren tar tak i mobbesituasjoner når de dukker opp. Også her ser vi at tallene blir bedre og bedre, sier hun. STOPP-regel mot mobbing Ormåsen skole jobber etter et sett med antimobberegler. Disse skal alle lære, og de danner grunnlaget for tiltak som skolen iverksetter mot mobbing. - Vi har i flere år hatt en fadderordning på skolen hvor 6. klassinger er faddere for 1. klassinger fra de begynner på skolen. Fadderen skal følge sitt fadderbarn gjennom hele skoleåret, og vi tror det kan være godt at en eldre elev er der og passer litt på de aller minste, sier Aadahl. Skolen har også et spesielt fokus på inspeksjon i friminuttene. - Mange skoler har to lærere ute sammen med elevene i friminuttene, mens vi har et minimum på fire. Vi har et spesielt fokus på at alle skal bli inkludert, og målet er at ingen elever skal ha det vondt i friminuttene hos oss. Derfor har vi innført en såkalt STOPP-regel som betyr at en elev kan si «stopp!» dersom han eller hun føler at de blir plaget. Det er også åpent for at lærerne kan bruke STOPP-regelen, for eksempel dersom de blir usikker på om en lek er i ferd med å bli alvor, og ikke lenger bare moro, sier hun. FAKTA: Ormåsen skoles regler mot mobbing: 1. Vi skal ikke mobbe andre. 2. Vi skal forsøke å hjelpe andre elever som blir mobbet. 3. Vi skal også være sammen med elever som lett blir alene. 4. Hvis vi vet at noen blir mobbet, skal vi fortelle det til klassestyrer (eller en annen lærer) og de hjemme. ![]() Elever i alle aldersgrupper jobber sammen under antimobbeuka på Ormåsen. ![]() Bente Løken Roa (t.v.) og Hege Aadahl i Olweus-gruppa. ![]() Antimobbing kunstverk i gangen på Ormåsen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|