![]() |
|
|
Mulig med to tog i timen uten dobbeltspor Av Roy Hansen, 28.01.19 Arne Nævra og Buskerud SV mener det er fullt mulig å kjøre to tog i timen mellom Drammen og Kongsberg uten å bygge dobbeltspor. I dag presenterte de opplegget sammen med tidligere jernbaneplanlegger, Jon Hamre.
- «Alle» ønsker seg to tog i timen mellom Kongsberg og Oslo. Men vi vil ikke gå for løsningen som Bane Nor har lagt på bordet, sa Arne Nævra under dagens presentasjon av hvordan det er mulig å få dette til.
Buskerud SV har bestilt en rapport fra Jon Hamre, som er tidligere ruteplanlegger og sier selv han har greie på det han snakker om. Det har lenge vært en debatt om det er mulig å få til to tog i timen mellom Drammen og Hokksund. Bane Nor har kommet med sin anbefaling, men den betyr nedleggelse av Steinberg stasjon og båndlegging og nedlegging av store landbruksområder. Spesielt i Hokksund vil den beste matjorda bli ofret sammen med flyplassen for å få en ny innfartsvei for jernbanen inn til Hokksund stasjon. Ny og billigere løsning Nå mener SV med Arne Nævra i spissen å ha funnet en ny løsning som ikke bare er gjennomførbar med noen forutsetninger. Den er også langt billigere enn den foreslåtte løsningen fra Bane Nor. Løsningen går i korthet ut på at det bygges et dobbeltspor fra Gulskogen til Dalerovergangen slik at to tog kan passere hverandre her. Videre må det bygges en ny stasjon på Gomsrud i Kongsberg. Denne skal fungere som «lokalstasjon» for alle de som jobber på Kongsberg Næringspark. Totalt er det ca. 5.000 personer som reiser inn til Kongsberg hver dag for å jobbe. Dette forslaget betyr at det ikke trenges å bygges et nytt spor mellom Darbu og Kongsberg slik Bane Nor har foreslått. Dermed reduseres kostnadene betydelig - fra ca. 8,2 milliarder kroner til ca. 1,5 milliarder. ![]() Arne Nævra vil satse hardt på samferdsel generelt og jernbane spesielt i den kommende valgkampen i Buskerud. Stram tidtabell Med to tog i timen hver vei, legges det opp til en stram trafikkavvikling som ikke gir store rom for forsinkelser. Det betyr nemlig at tog må krysse hverandre hvert kvarter på turen mellom Drammen og Kongsberg. Ifølge togplanlegger Jon Hamre vil dette gå rimelig greit, men Darbu stasjon vil ikke få stopp hver halvtime på grunn av regiontogene. Det betyr at togene ikke stopper her fire ganger i løpet av dagen, men det er altså uansett en utvidelse av dagens tilbud. Hamre har brukt Bane Nors eget verktøy for ruteplanlegging og togavvikling for å vise at planene for to tog i timen mellom Drammen og Kongsberg er mulig. Men modellen blir mer forutsigbar ved at Bergenstoget kjører via den nye Ringeriksbanen når den står klar. Det er også planer for å kjøre togene på Sørlandsbanen via Drammen til Vestfoldbanen og da frigjøres enda mer kapasitet på dagens togstrekning mellom Drammen og Kongsberg. At det er planlagt en tilsving fra Randsfjordbanen til Sørlandsbanen i Hokksund for å få plass til flere godstog, mener Nævra og Hamre er håndterbart. ![]() Jon Hamre er engasjert av Buskerud SV til å lage denne rapporten som viser at det er mulig på kjøre to tog i timen på dagens infrastruktur. Men det må bygges et dobbeltspor mellom Gulskogen og Daler i Nedre Eiker for å få dette til. Politisk drakamp Arne Nævra er som kjent stortingsrepresentant for SV på stortinget. Han legger ikke skjul på at nettopp jernbanesatsing vil bli en viktig del av den kommende valgkampen. Han vil også ta denne saken opp med politiske myndigheter i et håp om å få to tog i timen inn i Nasjonal Transportplan (NTP) ved neste rullering. - Det beste vi kan få til er å sikre finansieringen av dette prosjektet i 2021 ved rulleringen av NTP og en mulig byggestart i 2025, sier Arne Nævra. Han håper de enorme besparelsene vil lokke sentrale myndigheter til å ta opplegget som ble presentert i dag, alvorlig. Nævra vil også slå et slag for økt persontransport mellom Hønefoss og Drammen via Randsfjordbanen. I dag er det kun godstog å dette strekningen. Nævra mener det må være i samfunnets interesse å øke persontrafikken her via såkalte skinnebusser. Dette er små tog med tilpasset kapasitet som kan mate passasjerer inn til Hokksund, som er og blir et knutepunkt i denne satsingen. Ifølge Nævra kan dette også avlaste Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot. Som kjent er han sterkt imot planene om en fire felts vei mellom de to stedene. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|