![]() |
|
|
Tre livsviktige råd for motorsykkelsesongen Av Redaksjonen, 13.04.19 Med 96 drepte og til sammen 596 hardt skadde de siste fem årene er fortsatt motorsyklistene blant de mest risikoutsatte trafikantene i Norge. Det viser tall fra Trygg Trafikk. Her er tre råd for en trygg start på motorsykkelsesongen.
– Vi ser en tydelig, langvarig nedgang i ulykker for andre trafikanter, men motorsyklistene henger ikke med i utviklingen. I stedet står ulykkestallene for MC i praksis på stedet hvil, forteller Bård Morten Johansen - MC-entusiast og seniorrådgiver i Trygg Trafikk.
Den erfarne MC-føreren liker dårlig at ulykkesstatistikken for motorsyklister stadig er så høy. Utforkjøring i sving størst kilde til ulykker - Hele tre av fire utforkjøringsulykker på motorsykkel skjer i sving, forteller Johansen. – Dette er faktisk et større problem enn kollisjoner i kryss. Det som gjerne skjer er at du som fører stivner av skrekk når du merker at du ikke behersker svingen. Kommer du inn i en sving der du har mindre kontroll enn du trodde, må du slippe gassen. Da mister du motorkraften og dermed svinger sykkelen lettere, råder seniorrådgiveren. Tre livsviktige råd Nå som sesongen er i gang over store deler av landet, er det tre råd Trygg Trafikk vil minne norske MC-entusiaster om: 1. Gi deg selv en liten tilnærmingsperiode for å få tilbake godfølelsen. – Du skal være herre over kjøretøyet. Da handler det mye om å finne tilbake til godfølelsen. Finn den gode sittestillingen, kjør svingene like godt og sørg for at du bremser like godt som du gjorde i fjor. Delta gjerne på kurs, foreslår Johansen. 2. Husk at vårslippet medfører spesielle utfordringer. – Det ligger igjen mye sand og stein etter vinteren. På våren skifter også været fort – det må du være forberedt på. Selv i godt vær kan det være glatt i skyggepartier. Vis deg frem, vær synlig, og ikke havn i blindsonen til biler, busser eller lastebiler, fortsetter han. 3. Vær ekstra forutsigbar i møte med motorsyklistene. – De som kjører bil har ofte problemer med å vurdere fart og avstand til motorsykkelen siden den blir litt liten i trafikkbildet. Vi tror ofte at motorsykkelen er lenger bort og kommer i lavere fart enn den i praksis gjør. Ikke kjør ut i krysset før du er 100 prosent sikker, avslutter Johansen som et generelt råd til andre veifarende. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|