![]() |
|
|
Fakta om Kunst omkring i ring 18.03.15 Kunst omkring i ring (KOR) er et av de mest spennende og omtalte prosjektene innen kunst og kultur vi har hatt i Øvre Eiker. Flere avisinnlegg og reportasjer i mediene er bevis for dette.
Nå sist nådde det nasjonale medier igjennom NRK Kveldsnytt. Kunst i nærmiljøet trigger noe i oss og det er vi veldig glade for. Dessverre er det en del direkte feil i mange av uttalelsene, som jeg skal prøve å belyse nå.
Kunst omkring i ring er en del av prosjektet Forbilde 2015, som igjen er en del av Strategisk Næringsplan. Det er Fagkomité 3 som forvalter det faglige og organisatoriske innholdet i Strategisk Næringsplan. Premissene for prosjektet er forankret i behandlingen i Fagkomité 3, der undertegnede er leder. Forbilde 2015 har som hovedmål å profesjonalisere kulturnæringene og knytte tettere bånd mellom disse og det øvrige næringslivet. Dette er også kimen til KOR. Hokksund er kjent for sine mange rundkjøringer. Hva om vi kunne gjort spilt på denne «spøken»; Hokksund er stedet med alle rundkjøringene. Det hadde vært spennende. Rundkjøringene er Statens Vegvesen sitt ansvar og eiendom. Etter dialog og samarbeid med Vegvesenet tok KOR sin form. Bedrifter i Øvre Eiker kan søke å få tildelt «sin egen» rundkjøring. Vi har mange rundkjøringer i Øvre Eiker, så det er mer utfordrende å få bedrifter med på prosjektet, enn kø for å få tildelt rundkjøring. Når en bedrift blir tildelt en rundkjøring skal de gå i samarbeid med en, fortrinnsvis lokal, kunstner om utsmykking av denne. Et kunstverk som representerer bedriften, men som har det kunstneriske aspektet i fokus. Kunstneren skal ha siste ordet. Det er altså bedriften som velger kunstner. Bedriftene forplikter seg også til å håndtere alle kostnader i form av lønn til kunstner, fundamentering og bygging av kunstverket, vedlikehold av dette «for evig tid« og eventuell avvikling av kunstverket. Kommunen bidrar til å drive prosjektet, gjennom bevilgningen til strategisk næringsplan. Det er altså bedriften selv som betaler hele «festen». Valget av kunst og kunstner, og honoraret til kunstner er det altså bedriften som betaler og er derfor ikke omfattet av lovverk om offentlig anskaffelser. Når planer for kunstverket står klart, så behandles det av kommunen etter plan og bygningsloven. Må det dispenseres fra f.eks. høydebestemmelser skal det behandles politisk. Statens Vegvesen behandler alle aspekter rundt trafikksikkerhet, som innebefatter blant annet fundamentering, at tekst ikke er lov, fri sikt, osv. Som Øvre Eikers største bedrift, har også Øvre Eiker kommune sin egen rundkjøring. Det er rundkjøringen på østsiden av brua, som har blitt utsmykket med et eikeblad i en ramme av tre og metall. Et av de viktige premissene for prosjektet, som vi som politikere har vært opptatt av, er at vi ikke skal definere verken hva kunst ER og hva som rent subjektivt kan defineres som PENT eller ikke. Det får være opp til den enkelte å gjøre seg opp en mening om. Poenget er at du ikke skal bli frarøvet muligheten til å oppleve kunsten, selv om den ikke behager alle. Kunst skal behage, engasjere, utfordre og provosere, men trolig ikke alle på en gang. Av de 10 rundkjøringene som er tilgjengelig så vil du kanskje ikke synes alle er like pene og andre vil du være veldig begeistret over. Neste mann føler det kanskje motsatt. Vi må ta debatten, men vi må ikke komme til det punktet der vi undertrykker og sensurerer basert på smak og behag. Og ja, flere overraskelser kommer, og det blir helt opp til din egen smak om det er en positiv eller negativ overraskelse. Hadde ikke prosjektet Kunst omkring i Ring og kunsten skapt debatt, hadde prosjektet vært mislykket. Gard Firing, AP Leder av Fagkomité 3 – Kultur, Næring og Miljø « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|