![]() |
|
|
76 omkom i trafikken i første halvår Av Redaksjonen, 15.07.13 76 personer har mistet livet i veitrafikkulykker i første halvår 2013. Dette er én person mer enn i de første seks månedene i fjor, men 27 færre enn gjennomsnittet for perioden januar-juni de siste ti årene.
Av de 76 omkomne hittil i år var det 45 bilførere, 10 bilpassasjerer, 5 motorsyklister, 7 syklister, 5 fotgjengere, 2 akende, 1 mopedist og 1 annen trafikant.
I første halvår i tiårsperioden 2003-2012 omkom i gjennomsnitt 103 personer. Flest omkomne i Hordaland og Buskerud I årets første seks måneder omkom 10 personer i veitrafikkulykker i Hordaland og 9 personer i Buskerud. Det var færrest omkomne i Oslo, Aust-Agder og Finnmark hvor én person mistet livet i hvert av fylkene. Færre omkomne i aldersgruppen 25-44 år I aldersgruppen 25-44 år omkom 18 personer i årets seks første måneder. Dette er 7 færre enn i samme periode i fjor, det vil si en nedgang på 28 prosent. Av de 18 som omkom, var det 15 bilførere. I første halvår i femårsperioden 2008-2012 omkom i gjennomsnitt 27 personer i veitrafikkulykker i denne aldersgruppen. Tallet på omkomne i de andre aldersgruppene har derimot økt i første halvår. I aldersgruppen under 16 år omkom 5 barn. Dette er som gjennomsnittet for perioden 2008-2012, men 3 flere enn i samme periode i fjor. Av de 5 barna som har omkommet i år, var 2 bilpassasjerer, 2 akende og 1 syklist. Det omkom 13 personer i aldersgruppen 16-24 år, 26 mellom 45 og 64 år og 14 omkom i aldersgruppen over 64 år. Tilsvarende tall for første halvår i fjor var henholdsvis 11, 25 og 12. 18 omkom i trafikken i juni I juni omkom 18 personer i trafikken, 15 menn og 3 kvinner. Dette er 7 flere enn i juni i fjor. I tiårsperioden 2003-2012 har det i gjennomsnitt omkommet 23 personer i juni. De omkomne i juni i år fordeler seg på 10 bilførere, 4 bilpassasjerer, 2 syklister, 1 fotgjenger og 1 annen trafikant. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|