![]() |
|
|
Styrer all busstrafikken fra Hokksund Av Roy Hansen, 01.11.10 Stopper det en buss på Hønefoss eller i Drammen er det fra Hokksund de fikser en ny buss eller en bergingsbil. Fra 1. desember skal nemlig all busstrafikk i regi av Nettbuss styres fra en ny driftssentral - på jernbanestasjonen i Hokksund. ![]() Raymond Frog skal lede den helt nye driftsentralen til Nettbuss i Hokksund. Han er allerede på plass, men det er først i desember at sentralen er fullt ut driftsklar. Bybusser, rutebusser på bygda og ekspressbusser skal alle ha bemanning og en sikker drift slik at du og jeg ikke skal stå å vente på en buss som ikke kommer. Nesten 1.000 sjåfører skal ha en vaktplan i tillegg til at vikarer skal hentes inn ved sykdom og ferieavvikling. Denne jobben er til nå gjort gjennom lokale driftsentraler i de seks regionene Nettbuss har på Østlandet, men fra 1. desember kommer alt dette til å skje fra Hokksund. Alle hverdager vil den nye sentralen som nå er under oppbygging være betjent mellom klokken 04.00 og 22.00. I helgene noe mindre avhengig av behov. Mannen som er ansvarlig for at det hele skal fungere, er Raymond Frog. Han kunne ikke tenke seg en bedre lokalisering enn nettopp Hokksund. Samler et team - Vi skal sette sammen et team på 11- 12 ansatte fra hele distriktet vårt. Derfor var det viktig å finne et mest mulig sentralt sted - rent geografisk. Valget på Hokksund var derfor enkelt - her møtes alle rutene våre og toget går jo bokstavlig talt utenfor døra vår, sier Frog, som selv kommer fra Hønefoss. - Ettersom alt styres på data og via telefon er det i utgangspunktet ikke viktig hvor vi sitter - bare vi har tilgang til nettet. Men når vi nå skulle etablere en helt ny driftssentral med så mye mennesker, var det avgjørende at vi fant en sentral plassering. Hokksund er midt i vårt «rike» og med ledige lokaler i stasjonsbygningen kunne det ikke blitt bedre, sier Raymond Frog. Nettbuss er med sine faste blå busser, sine ekspressbusser og ikke minst sine turbusser, den største operatøren på bussiden på Østlandet. Det betyr at den nye sentralen skal drifte flere typer ruter og turer slik at alt skal gå i rute enten det er i Drammen, i Eiker eller som en tur på kontinentet. Fortsatt avdelinger Etableringen i Hokksund får ingen følger for de operative enhetene i distriktene. For eksempel vil driftssentralen kunne se over til avdelingen i Hokksund, men rent formelt har de ingenting med hva som skjer der. Det er nemlig kun driftingen av bussene som er lagt til den nye enheten på stasjonen. - Grunnen til at vi nå samler alt i en felles sentral er for å få et bedre faglig miljø med stor kompetanse på alle våre områder. Her vil det være egne folk som hele tiden overvåker trafikken og som hjelper til dersom en buss skulle få problemer på veien eller en sjåfør skulle melde seg syk en dag. Da er det vår jobb å få den bussen av gårde i rute eller finne en erstatning, forteller Frog. Billigst mulig Raymond Frog understreker også viktigheten av å kunne drifte en slik enhet så rimelig som mulig. - Våre største oppdragsgivere er fylkene som kjøper tjenesten med for eksempel skolekjøring av oss. Jo mer økonomisk vi kan drifte selskapet, jo bedre priser kan vi gi fylket. Det er viktig med tanke på samfunnsøkonomien i det hele, men også viktig for at vi skal være konkurransedyktige i markedet, sier han. At NSB, som eier Nettbuss, også eier stasjonsbygningen gjør det selvsagt mer fordelaktig. Skulle en driftssentral leie tilsvarende lokaler i eksempelvis Drammen, ville kostnadene vært betydelig høyere. Bedre for sjåførene Selv om de enkelte sjåfører er ansatt ute på de seks avdelingene, er det driftssentralen som disponerer dem. Det betyr at det innenfor viss grenser er mulig å flytte på folk. - Vi kan utnytte sjåførene våre langt bedre med en felles sentral. I tillegg gir det sjåførene større valgmulighet. Ikke alle vil bare kjøre skoleruta på bygda - de vil kanskje oppleve andre steder og systemet her er lagt til rette for det, sier Frog. Han understreker også at det er mye lettere å skaffe vikarer ved sykdom med en så stor organisasjon som dette nå blir. Selv om kontoret så vidt er under etablering, vil tiden fram til 1. desember blir brukt til å samle den nye staben og få alle systemer oppe å gå. Etter oppstart blir det innfasing av de enkelte distriktene og tilbudene slik de etter hvert vil styre alt som skjer i Nettbuss på Østlandet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|