![]() |
|
|
Togstopp på Steinberg en tapt sak i minst to år Av Roy Hansen, 15.09.12 Togene kommer ikke til å stoppe på Steinberg – uansett hva som skjer i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet. Per Olaf Lundteigen var tydelig irritert på NSB som på en flåsete måte sa at løpet var kjørt for Steinberg i denne omgang. Dette kom fram på et folkemøte torsdag kveld.
Det var «stinn brakke» på klubbhuset til Steinberg torsdag kveld da det var invitert til folkemøte. Dette til tross for at de aller fleste var innforstått med at togene nå ville suse forbi stasjonen.
Aksjonsgruppa Bevar Steinberg stasjon hadde fått med seg Per Olaf Lundteigen, ordfører Bent Inge Bye og representanter for NSB og Jernbaneverket. I tillegg var flere lokale politikere og fylkespolitikere i salen. Sikkerheten viktigst Med nedleggelsen av Steinberg stasjon vil togene suse forbi overgangen. På den ene siden er skolen – den andre barnehagen. Overgangen på stedet er sikret med såkalte halvbommer – det betyr at det både er mulig å kjøre og gå over mens de står nede. - Vi er sterkt bekymret for sikkerheten til våre barn. Her kommer 42 flere tog i døgnet til å kjøre i 130 km/t og Jernbaneverket har ikke laget noen skikkelig risikoanalyse av dette, sa Olav Gåserød i aksjonsgruppa. De vil ha en undergang på stedet og mener dette vil tvinge seg fram – uansett stopp av tog eller ikke. En forsiktig prisantydning på bygging av undergang og en full opprusting av stasjonen er 100 mill. kroner. ![]() Selv etter møtet gikk diskusjonen hardt. Her ser vi fra venstre Øyvind Rørslett fra Jernbaneverket, Ulf Bakke fra NSB, Per Olaf Lundteigen (SP) og Olav Gåserød fra aksjonsgruppa. Lundteigen var alt annet enn blid på NSBs mann her. Lite demokratisk Det ble mye diskusjon om datoer, møter, brev og hva som var lovet og ikke minst når avgjørelsen om å legge ned stasjonen ble tatt og av hvem. Tidligere statsråd Kleppa fikk ikke noen ekstra stjerner i boka denne kvelden. - Det er en illusjon at vi som lokalpolitikere har makt i slike saker, og jeg er mildt sagt frustrert. Kleppa sa på et møte med meg og ordføreren i Øvre Eiker i fjor høst at å legge ned Steinberg var en tabbe. Likevel fikk jeg en telefon fra statsråden i februar om at hun hadde bestemt seg for å legge ned stasjonen, sa ordfører i Nedre Eiker, Bent Inge Bye. Han fikk støtte fra flere som mente at prosessen rundt ruteomleggingen til NSB og stasjonsstrukturen til Jernbaneverket hadde vært lite demokratisk. Ikke engang fylket hadde fått uttale seg på grunn av sendrektighet i departementet. ![]() Stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen ville vite om det var mulig å gjøre om på vedtaket dersom stortinget kom med penger i forbindelse med behandlingen av budsjettet for 2013. – Ren ønsketenkning, var svaret han fikk fra NSB. Ble forbannet Stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen ble regelrett forbannet. Han stilte et direkte spørsmål til NSBs representant, Ulf Bakke, om hva hvis stortinget gikk for å bevilge penger og endre prioriteringen på Steinberg. - Det er ren ønsketenkning og umulig – akkurat som ønsket om å kjøre til Oslo på fem minutter, sa han. - Det er en forbannet realitet at alt koster for mye penger og skal være så tipp topp. Dessverre tror jeg ikke det kommer noen penger som kan gjøre noe med dette i forslag til statsbudsjett, men stortinget har muligheter til å endre dette, sa Lundteigen. Han mente ordføreren og de lokale politikerne hadde vært for svake i denne saken og at de burde sagt ifra mye tidligere til sine politikere på Buskerudbenken. – Det var et stort trøkk på Darbu og folk gikk i fakkeltog, sa han. Ordfører Bent Inge Bye ble ikke mye glad for den kommentaren og langet ut at de først måtte ha et vedtak å forholde seg til med så blandede signaler som de fikk i denne saken. Men da var det for sent, sa han. ![]() Samfunnsredaktør i DT, Odd Myklebust, ledet debatten og her leser han opp et brev fra Lise Christoffersen fra AP som ikke hadde folk å sende til dette møtet. Hva nå? NSB har lagt kabalen og ny rutetabell er klar. Jernbaneverket har fått aksept i departementet for at det fra desember ikke skal stoppe noen tog på Steinberg. Det betyr at beboerne på Steinberg må kjøre bil til Hokksund eller Mjøndalen for å ta toget herfra – hvis de ikke velger bilen i stedet. Det vil gå to år før rutetabellen skal omarbeides igjen – først da kan det bli ny omkamp for Steinberg. Det jobbes nå med å få til et busstopp i tilknytning til E 134, men dette er en prosess som vil ta noe tid. Jernbaneverkets Øyvind Rørslett ville ta æren for at de hadde kommet med den ideen, men ble kraftig irettesatt av Nedre Eikers ordfører som mente det var de som kom på dette først. Det er heller ikke noen planer om å legge om rutetilbudet på lokalbussene. Det har gitt mange frustrerte beboere på Steinberg som nå vil slite med å komme seg til og fra arbeid og skolegang. Spesielt vil dette gå ut over folk med en funksjonshemming, da busser ikke er bygd for rullestolbrukere. Ingen skam å snu! Varaordfører Turid Thomassen (KrF) minnet om fjellreglene om at det ikke var noen skam å snu. – Vi fikk signaler om at Steinberg var sikret fra nedleggelse, men ble totalt overkjørt etter det. Det gjelder både oss lokalpolitikere og i fylket, sa hun. Thomassen mente det måtte være mulig å beklage sine feil og gjøre om på vedtaket. Ordfører Bent Inge Bye mente et busstopp på E 134 var et pluss - uansett togstopp eller ikke. Han mente Steinberg stasjon kunne innvilges en forlenget dispensasjon på grunn av perronglengde og at det var mulig å kjøre inn de to - tre minuttene som eventuelt ville bli brukt på et stopp her slik at det ikke gikk utover rutetabellen. ![]() - Det er ingen skam å snu, sa varaordfører Turid Thomassen og mente både lokal- og fylkespolitikere var totalt overkjørt i denne saken. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|