![]() |
|
|
Kulturnæringer samlet til seminar i Vestfossen Av Roy Hansen, 07.09.12 Øvre Eiker kommune har satt seg meget ambisiøse mål om å bli et forbilde for kunst- og kultursatsing opp mot næringslivet innen 2015. Torsdag var det en ny samling for et 40-talls kulturnæringer på Fredfoss i Vestfossen.
«Hvordan få fisken på kroken» var den noe kryptiske tittelen på torsdagens seminar. Kanskje ville kulturseksjonen i Øvre Eiker at utøvende kunstnere og andre innen kulturen skulle få næringslivet på kroken? Eller var det en sammenligning mellom fiskerinæringen og kulturnæringen, som begge i 2009 omsatte for 42 milliarder kroner.
Uansett tolkning var hele hensikten med seminaret å høre mer om hva slags samarbeid utøvende kunstnere og kulturbedrifter kunne ha med det øvrige næringslivet. For det er samarbeid vi snakker om. Den tradisjonelle holdningen der næringslivet sponser ulike kultur- og kunstuttrykk uten å få nevneverdig igjen - er nærmest forbi. Nå snakkes det om et tettere samarbeid til glede for begge parter. ![]() Sentrale personer på gårsdagens seminar. Fra venstre ser vi Tone Sørensen, Einar Mathiesen, Kari Solberg Økland, Tore Kristoffersen og Lidia I. Myhre. En kartlegging viser at det i Øvre Eiker er ca. 350 sysselsatte innen et utvidet kulturbegrep. Ca. omsetning er 170 mill. kroner, men lønnsomheten er for de fleste lav. Det mente kultursjef Lidia I. Myre det måtte gjøres noe med. Nytilsatt prosjektleder for strategisk næringsplan i Øvre Eiker, Kari Solberg Økland, orienterte om hvilke føringer som lå i den nye næringsplanen. Ifølge henne er det et stort potensial i kulturnæringene slik det har vært innen alternativt landbruk. Leder for kunst- og kulturformidling i kulturseksjonen, Tone Sørensen viste i sitt innlegg til en rekke eksempler der kunst og kultur ble presentert og innlemmet i enkeltbedrifter. Ser til Sverige Einar Mathiesen har vært i Sverige for å se hvordan kunst og næringsliv jobber sammen der i et prosjekt som kalles «Tillt». Her engasjeres kunstnere av ulike slag til å jobbe fast i bedriftene over en lengre periode for å oppnå spesifikke resultater. Dette er en gammel modell i Sverige og som fungerer bra. Her får kunstnerne et fast honorar for jobben de gjør - organisasjonen får en del for å følge opp gjennom hele prosessen - og bedriftene, som får løst sine oppgaver - betaler. Tore Kristoffersen i firmaet Kongstanken as, har kartlagt kulturnæringene i Øvre Eiker. Men han kan brukes til langt mer enn kartlegging. Han ledet et panel bestående av Morten Viskum, Mona Høvring, Knut Kolberg, Håvard Haug og Sonja Lidsheim. Her ble de ulike institusjonene de representerte kort presentert og det kom innspill fra salen. Ett av disse var behovet for et turistkontor i Hokksund som kunne informere om de ulike tilbudene som finnes. Et annet forslag som kom opp var etableringen av en kulturbank der alle kunstnere kunne registrere seg slik at næringslivet og andre lettere kunne finne aktuelle samarbeidspartnere. ![]() Tore Kristoffersen (t.v.) i Kongstanken as ledet en liten paneldebatt under seminaret. I panelet ser vi (f.v.) Morten Viskum, Mona Høvring, Håvard Haug Sonja Lidsheim og Knut Kolberg. Morten Viskum advarte mot faren for å bli latterliggjort hvis de ikke fikk til denne forbildesatsingen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|