![]() |
|
|
Eierstrategien endelig stadfestet Av Roy Hansen, 19.12.06 Den nye eierstrategien til Eiker Eiendomsutvikling AS (EEU) er endelig vedtatt av kommunestyret. Det har i lengre tid vært diskutert hvilken rolle selskapet skal ha i stedutviklingen i kommunen, og private aktører har følt at selskapet har gitt dem konkurranse. Kommunestyret var splittet i synet på eierstrategi. Mens de borgerlige partiene var ute etter å presisere konkurranseforholdet til mektige næringsinteresser i kommunen, var venstresiden opptatt av selskapsformen. Saksordfører Freddy Berg ville ha formen KS - kommunalt selskap og ikke AS slik det nå er.
Han tok også til orde for at kompetansen ble i selskapet og ikke hos de enkelte styrmedlemmene. EEU er tidligere blitt kritisert for å engasjere egne styrmedlemmer til spesifikke utredningsoppdrag. Freddy Berg ville ha en klarere rollefordeling og at det var politikernes ansvar å utvikle de ulike boligprosjektene i kommunen. Arbeiderpartiets Jan Erik Thorgersen mente forslaget fra de borgerlige var en miks av eiendomsstrategi og selskapets vedtekter. Han ville derfor utsette hele saken til de fikk en redaksjonell gjennomgang av hele saken. Etter et gruppemøte forlangt av Høyre ble det vedtatt å ikke utsette saken, og den borgerlige siden fikk derved gjennom sitt forslag. Den eneste forandringen ble at eierstrategien skal opp til ny revisjon innen to år, og ikke årlig slik det sto i det opprinnelige forslaget. Ettersom det har vært mange og lange diskusjoner om denne saken, bringer vi her vedtaket gjort i kommunestyret med protokolltilførselen fra Hans Kristian Sveaas i sin helhet: Eierstrategi for Eiker Eiendomsutvikling AS Pkt.1: Kommuneplanen i Øvre Eiker kommune skal være retningsgivende for all virksomhet i EUU. Selskapet er forpliktet av kommunens visjon, verdimanifest og eierens mål om en bærekraftig utvikling i kommunen. EEU skal være uangripelig når det gjelder habilitet og etikk, alle kommersielle avtaler og alle prosjekter skal håndteres ifølge en nøye utarbeidet norm. Pkt. 2: Generalforsamlingen skal utover de saker som fremgår av vedtektene behandle årlig handlingsplan for selskapet. Selskapet har i tillegg ansvar for å årlig fremlegge forslag til boligsosial handlingsplan for kommunestyret, samkjørt med kommunens budsjettprosess. Pkt. 3: Selskapet skal ha ansvar for å forvalte Øvre Eiker kommunes boligmasse samt utvikle andre boligprosjekt i samsvar med vedtak knyttet til boligsosial handlingsplan. Pkt. 4: Selskapet skal bygge opp kapasitet og kompetanse på eiendomsforvaltning, slik at selskapet på sikt kan fremstå som en profesjonell forvalter av all kommunal eiendom. Pkt. 5: Selskapet skal utvikle egne tomte- og næringsarealer. Erverv av nye arealer til nærings- eller boligformål skal skje etter vedtak i kommunestyret i henhold til årsplan for selskapet. Selskapet kan ut fra forretningsmessige hensyn engasjere seg i eiendomsprosjekter basert på Øvre Eiker Kommunes stedsutviklingsstrategi. Selskapet skal i denne sammenheng vurdere bruk av partnerskapsmodeller med andre lokale næringsaktører i prosjekter som har en klar forretningsmessig profil, blant annet som bidrag til å styrke lokalt næringsliv. Denne type engasjement skal forankres hos eier for å sikre at selskapet ikke kommer i et uheldig konkurranseforhold til lokalt næringsliv. Pkt. 6: Selskapet skal etter oppdrag fra Øvre Eiker kommunestyre bidra til å realisere kommuneplanens mål. Selskapet skal gjennom utvikling av egen kompetanse og også gjennom sine nettverk bidra til at kommunen kan dra veksler på høy kompetanse og kontroll innen de områder selskapet er satt til å arbeide. Pkt. 7: Selskapet skal finansiere sin drift gjennom egne aktiviteter. Dette innebærer at selskapet skal legge forretningsmessige perspektiv til grunn for sin virksomhet. Det skal imidlertid være et mål for selskapet å arbeide for at de målgruppene som selskapet har et spesielt ansvar for får et botilbud som er tilpasset målgruppas økonomiske bæreevne. Pkt. 8: Selskapet skal organisere sin virksomhet slik at selskapet har en liten basisorganisasjon og at oppgaver løses gjennom innkjøp av tjenester etter behov. Protokolltilførsel fremmet av Hans Kristian Sveaas (H) på vegne av H, FrP og KrF: 1. Innledning. Med utgangspunkt i drøftinger i formannskapet, kommunen og med berørte parter, herunder næringslivet fremkommer følgende oppsummering av rammer for drift og utvikling av selskapet. Selskapet har 2 hovedperspektiv: - EEUs basisoppgaver (som det antas å være bred enighet om). - EEU som et av verktøyene for å realisere kommuneplanens ambisjoner og mål. Styringsdokumentet er fremkommet som et resultat og saken er vurdert i lys av innspill fra næringslivet og drøftingene i formannskapet. EEUs rolle for gjennomføring av kommuneplanens mål tar utgangspunkt i skissen i fremlagt B-sak 51.06. 2. Hovedstyringssignal for EEU sett i lys av kommuneplanen. Utgangspunktet for EEUs virke som utviklingsaktør er kommuneplanen og kommuneplanens mål. En av hovedutfordringene er å bidra til at det skapes rammevilkår og holdninger som blir minst mulig belastende på omgivelsene (bærekraftig atferd). Tilrettelagte planer og estimater for utvikling av næringseiendom, boligområder, infrastruktur og styrt kommuneutvikling skal gå hånd i hånd med et godt forhold til økonomistyring, innbyggere og næringsliv. En av hovedutfordringene må være å sørge for at all virksomhet som selskapene generer er av en slik art at det fører til et positiv bærekraftregnskap. Dette er et ansvar som pålegges styret. EEU har som sitt primære mål å bidra til lokal utvikling og å forvalte eiernes verdier og forhold til innbyggerne innen sitt felt og i h.h.t. de pålegg og retningslinjer som er utferdiget av eier. 3. Selskapets samspill med eierne. Det skal være tett kontakt mellom selskapet og eierne (kommunestyret) om selskapets strategiske aktiviteter: - Årsplan skal behandles av generalforsamlingen (kommunestyret vil da få det til f « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|