|
|
Hjelp 113 - det viktigste du har på telefonen din Av Redaksjonen, 25.09.20 Bilen er fullpakket med varme klær og god mat, men det aller viktigste til høstferien har du på telefonen din: Appen «Hjelp 113».
Som regel vet du akkurat hvor du er. Du er hjemme, du er på kontoret, du er i butikken, du er på treningssenteret. Men hva med i høstferien?
Hvordan forklarer du nøyaktig hvor du befinner deg på fjellet, eller hvilken sti du går på i skogen? Når ulykken er ute, er det livsviktig å vite hvor du er. – Dersom vi ikke vet hvor du er, har vi ikke noe sted å sende hjelpen til. Så enkelt er det. Derfor kan appen «Hjelp 113» ha en helt avgjørende betydning, sier Jørgen Skogmo, luftambulansekoordinator ved AMK-sentralen i Oslo. Sparer mye tid «Hjelp 113» vet alltid hvor du er. Ved hjelp av GPS-signaler finner den de nøyaktige koordinatene til stedet du er på, uansett om det er i sentrale strøk eller utenfor allfarvei. Når du ringer 113 via appen, sender den posisjonen din rett til nødsentralen. Slik sparer redningsmannskapene verdifull tid. – Appen letter arbeidet for oss hver eneste dag, og vi sparer mye tid i kritiske situasjoner. Noen klarer ikke å gjøre seg forstått i det hele tatt. Da vet vi i alle fall posisjonen og kan sende hjelp dit umiddelbart, forteller Skogmo. Alle nødnumre samlet i én app Appen «Hjelp 113» er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse i samarbeid med Helsedirektoratet, og har allerede blitt lastet ned over 1,6 millioner ganger. Hver dag foretas cirka 200 nødsamtaler fra appen. Du kan ringe både 113 (helse), 110 (brann) og 112 (politi) direkte fra appen. I den nyeste versjonen av appen er det også mulig å ringe legevakten. Ved å trykke på knappen «legevakt» ringer du det nasjonale legevaktnummeret 116 117. Dermed kommer du automatisk i kontakt med nærmeste legevaktsentral, uansett hvor du befinner deg i Norge. – Denne appen vil være den viktigste du har på telefonen din, og den er gratis å laste ned. Dette sparer redningsmannskapene for verdifulle minutter, sier generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Hans Morten Lossius. Kan redde 20 liv i året Også Helsedirektoratet oppfordrer alle til å ha «Hjelp 113»-appen på smarttelefonen sin. – Vi kan faktisk redde rundt 20 liv hvert år hvis alle ringer 113 fra denne appen. Hvis vi kan spare 30 sekunder ved en hjertestans, kan det bety forskjellen på liv og død, sier seniorrådgiver Bjørn Jamtli i Helsedirektoratet. I appen er det også en oversikt over tilgjengelige hjertestartere i området. Det nasjonale hjertestarterregisteret finnes i tillegg på nettsiden 113.no. Husk vanlig fjellvett Selv om appen forteller redningsmannskapene hvor du er når ulykken er ute, bør du ikke droppe vanlig fjellvett. Mobiltelefoner kan gå tom for strøm og det er ikke dekning overalt. Jørgen Skogmo ved AMK-sentralen har følgende tips til dem som skal på fjelltur i høstferien: – Det er smart å ha på seg klær med knallfarger. Da blir du godt synlig på avstand og det blir enklere for letemannskapene å finne deg. Og selvsagt bør du ha med ekstra klær og mat, i tilfelle det kommer et værskifte. FAKTA • Stiftelsen Norsk Luftambulanse har utviklet mobilappen «Hjelp 113». • Appen sender automatisk melding om hvor du er, uansett om du ringer 110, 112 eller 113 fra appen. • «Hjelp 113» viser GPS-koordinatene, slik at luftambulansen og andre nødetater vet nøyaktig hvor pasienten er – og kan komme dit raskest mulig. • Dersom den som skal ringe etter hjelp ikke har mobildekning, er det viktig å ta skjermbilde av appen på skadestedet. Appen viser riktige koordinater, selv uten dekning (fordi den bruker GPS-signaler). Deretter kan du gå til et sted med mobildekning og ringe til nødsentralen. I samtalen kan du oppgi koordinatene du ser på skjermbildet, slik at nødetaten finner fortest mulig frem til skadestedet. Last ned og kom i gang med «Hjelp 113» nå: 1. Last ned eller oppdater appen «Hjelp 113» i App Store eller Google Play. 2. Start appen etter at den er lastet ned. 3. Registrer mobilnummeret ditt, slik at appen er klar til bruk. Dette er veldig viktig for at appen skal fungere. 4. Appen ber om å få tilgang til mobilens stedstjenester. På iPhone ber den også om tilgang til «Meldinger». Det er viktig at du svarer «ja» på disse spørsmålene. Tilgang til meldinger er nødvendig for å kunne vise din posisjon mens du er i nødsamtalen. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|