![]() |
|
|
Buskerudbypakke 2 - pest eller kolera? Av Roy Hansen, 21.09.16 (Saken er oppdatert 22.09.16) Kommunestyret i Øvre Eiker gikk enstemmig inn for å godta Buskerudbypakke 2 i onsdagens møte. Men det var med tungt hjerte at de fleste stemte for. De måtte velge mellom pest og kolera.
Arbeidet med Buskerudbypakke2 startet allerede i 2010 da Samferdselsdepartementet bestilte en konseptvalgutredning som Statens Vegvesen gjennomførte, og i 2013 anbefalte som et sammensatt konsept med tiltak innenfor jernbane, buss, vei, sykkel, gange, kollektivknutepunkter og pendlerparkeringer.
Etter mye fram og tilbake, ligger det nå et framforhandlet forslag på bordet, som bystyret i Drammen behandlet forleden og som kommunestyret i Nedre og Øvre Eiker også må gi sin tilslutning til. Den som kanskje vet mest om Buskerudbyen og pakken det her gjelder, er Hans Kristian Sveaas (H). Han holdt en lengre innledning og innlegg da kommunestyret behandlet saken onsdag kveld. Han innrømmet at Øvre Eiker ikke fikk nok i denne pakkeløsningen, men mente det var nødvendig for å komme i en posisjon som ville utløse midler på sikt. Og det er store penger vi her snakker om. Arbeiderpartiets gruppeleder, Jørgen Firing, var klar på at dette ikke var noen god pakke for kommunen, men at alternativet var verre. Men han innrømmet at det å stemme for denne løsningen satt langt inne denne gang. Firing understreket viktigheten av at to tog i timen mellom Drammen og Hokksund måtte løses selv om dette er en del av bypakke 2 nå. Blir bompenger Det pågår en kampanje på nettet mot Buskerudbypakke 2 og mot innføringen av bompenger. Hundrevis har skrevet under på et opprop mot bompenger. Det ble ikke nevnt med et ord under debatten i kommunestyret. Men at bompenger er en vanskelig sak, er helt klart. KrFs Kjell E. Grønbeck, mente de nå måtte betale for tiltakene som skal skje i Drammen og at de fikk for lite igjen. Men også han stemte for pakken selv om dette betyr store kostnader for familier som må pendle til Drammen hver dag. Hilde Birkeland (AP) var enig med Grønbeck i at de fikk for lite og hun hadde en dårlig magefølelse. Hun hadde nemlig vært tilhører da Drammen bystyre behandlet saken forleden, og hun var ikke imponert over holdningen politikerne der hadde «til oss på bygda», som hun uttrykte det. Også Knut Kvale (SP) var skeptisk og mente dette var en reform for Drammen med kun smuler til Øvre Eiker. 70 passeringer maks I forslaget som ble vedtatt onsdag er det bakt inn innkreving av bompenger på grensen mellom Øvre og Nedre Eiker med to forskjellige takster - én for rushtid og én utenom rushtid. Du blir belastet hver gang du kjørergjennom bommen, men maksimalt 70 ganger i måneden dersom du har autopassbrikke. Kjører du til jobb i Drammen og hjem igjen til «normale tider» risikerer du å måtte betale full sats i rushtiden med 24 kroner hver vei. Det alene utgjør 1.680 kroner i måneden eller 20.160 kroner i året. Buskerudbypakke 2 skal ifølge politikerne og de samarbeidende organene bety et samlet løft for samferdsel i Drammensregionen. Dette ses på som avgjørende for å slippe endeløse køer inn og ut av Drammen, noe som påvirker tusenvis av eikværinger hver dag. Men også fylkeskommunen og kommunene må betale en del av denne pakka og for Øvre og Nedre Eiker er det snakk om tre millioner kroner årlig. Dette skal indeksreguleres. Samferdselsdepartementet bes om å fremme Buskerudbypakke 2 for behandling i Stortinget våren 2017. Bompengeinnkrevingen igangsettes så raskt som mulig etter dette. I vedtaket heter det at det er viktig for det samlede samferdselsløftet i Buskerudbyområdet at nytt løp E 134 - Strømsåstunnelen, fornyelse av Rv. 282 Holmenbrua og to tog i timen til Mjøndalen og Hokksund realiseres. Dersom Stortingets behandling av stortingsmelding om NTP 2018-2029 ikke innebærer statlig fullfinansiering av disse to riksveiprosjektene og ikke inneholder realisering av to tog i timen til Mjøndalen og Hokksund, så legges saken fram for fornyet lokalpolitisk behandling. Mener regnestykket er feil Informasjonsrådgiver for Buskerudbyen, Lars Arntzen mener Eikernytt.no feilinformerer når det gjelder bompengebetalingen som er vedtatt gjennom saken om Buskereudbypakke 2. Arntzen mener vi bruker for høye tall og har laget et regnestykke basert på at de aller fleste vil ha autopassbrikke når bommene er på plass. Eikernytt.no sitt regneeksempel var basert på én tur til og fra Drammen hver dag. Det var ikke tatt hensyn til at det normalt er 22 arbeidsdager i en måned. I regneeksempelet som Buskerudbyen mener er mest riktig, og forutsatt at alle har bombrikker, vil det koste deg 1.175 kroner å passere bommene til Drammen i løpet av én måned i stedet for 1.680 kroner som Eikernytt.no oppga. Det gir likevel en årlig kostnad på 14.100, men her vil vel også Buskerudbyen si at vi ikke kjører i 12 måneder til jobben. Har du ikke brikke i bilen vil prisen bli en helt annen, nemlig 48 kroner hver vei. Det er det neppe noen som velger, sier Lars Arntzen i en henvendelse til Eikernytt.no. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|