![]() |
|
|
Aksjonerte for å bevisstgjøre de togreisende Av Roy Hansen, 07.06.19 Bane NOR aksjonerte i morgentimene torsdag på Mjøndalen stasjon for å markere den internasjonale planovergangsdagen.
– Vårt klare budskap er at folk må være bevisst på egen sikkerhet og alltid benytte over-, under eller planovergang når de skal krysse et jernbanespor. Planovergangen gjennom Industrigata i Mjøndalen er utstyrt med bommer og signal, men den er farlig hvis du ikke følger signalene. Og det er derfor vi er her i dag, for å gjøre folk bevisst egne holdninger, sier Bjørn Ståle Varnes, banesjef i Bane NOR.
På strekningen Gulskogen til Kongsberg, er flesteparten av de 18 planovergangene nå sikret med hel- eller halvbom, lyd og lys - 12 stykker. De resterende seks er jordbruksoverganger som er sikret med låst grind. Jordeier har ansvar for låsing og ettersyn av grinda. Jord- og skogbruksoverganger brukes sesongmessig i forbindelse med nettopp jord- og skogbruk, er på privat grunn og brukes ikke til alminnelig ferdsel. På landsbasis er disse overgangene i flertall. Det vi også si at det i Eiker ikke finnes «usikrede planoverganger i daglig bruk av kjøretøy». Disse er det 240 av på landsbasis, og det er de Bane NOR SF prioriterer å fjerne fortest mulig. Det fjernes planoverganger kontinuerlig, men de blir gjerne fjernet som del av større infrastrukturprosjekter – slik som dobbeltsporet som skal bygges på strekningen Drammen - Hokksund. Slik sett foreligger det ikke konkrete enkeltplaner for fjerning av noen av de nevnte planovergangene, men tvert imot en overordnet plan som sier at alle vil fjernes i forbindelse med utbygging av dobbeltspor. Det er nemlig slik i norsk jernbanereglement at det ikke er tillat å bygge nye planoverganger, og at det ikke er lov med planoverganger på dobbeltspor. For øvrig blir gjerne også jord- og skogbruksoverganger fjernet i forbindelse med fjerning av «usikrede planoverganger i daglig bruk av kjøretøy». Når en slik fjernes forhandles det med grunneiere slik at jord- eller skogbruksoverganger innen en rimelig avstand til planovergangen som skal legges ned kan fjernes. Da «samles» disse overgangene – gjerne tre til seks i tallet – i én over- eller undergang (bru eller kulvert). - Men, bare så det er klart: I tilfellet strekningen Gulskogen til Kongsberg - som for øvrig er del av Sørlandsbanen - vil alle overganger, uavhengig av kategori bli fjernet i forbindelse med utbygging av dobbeltspor, sier Pål Buset - prosjektleder for holdningsskapende arbeid i Bane Nor. Gulskogen til Hokksund: 8 overganger - 1 jordbruk - 7 sikret. Hokksund til Kongsberg: 10 overganger - 5 sikret, 5 jordbruk. - Når det gjelder hendelser på disse overgangene, har jeg sett på hva som er registrert de siste fem år fra 2015 til dags dato i Synergi. Dette er en database der alle tilløp til ulykker, ulykker, og all skade på infrastruktur skal innrapporteres og registreres, forteller pål Buset. - Jeg vil ikke si at det finnes mer eller mindre farlige planoverganger, men vi kan si at det alltid er risiko forbundet med å krysse jernbanen i plan. Men følger du skilt, anvisninger, signal og bommer, er det trygt å krysse planovergang. I tilfellet jord- og skogbruksoverganger er det mange steder innført ringerutiner, det vil si at skog- eller jordbruker skal ringe togleder for å forsikre seg om at det er trygt å krysse, sier han. Like fullt skjer det ulykker på planovergang hvert eneste år – både på overganger sikret med bom og på usikrede overganger. Disse kan være forårsaket av tilfeldigheter, eller av at vi glemmer å se oss for, eller at vi helt enkelt tar en snarvei. - Derfor driver vi med holdningsskapende arbeid i tillegg til å skilte, sikre og fjerne. Det er også bakgrunnen for hvorfor vi delte ut brosjyrer og flyere og snakket med reisende på Mjøndalen stasjon torsdag, sier han. I tidsrommet 01.01.2015 til 04.06.2019 (her kan det ha blitt rapportert inn noe de siste dagene som ikke har nådd fram til databasen) er det meldt inn 67 hendelser på planoverganger på banestrekningen mellom Gulskogen og Kongsberg. Oversikten som Bane Nor sitter på, viser at det er 1,2 hendelser innrapportert hver måned på denne strekningen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|