![]() |
|
|
Sender åpent brev til samferdselsministeren Av Roy Hansen, 05.12.11 Walter N. Welo fra Steinberg har i dag sendt et åpent brev til samferdselsminister Kleppa angående mulig nedleggelse av Steinberg stasjon. Som innehaver av Gulden Kunstverk har han engasjert seg sterkt.
Her er brevet han sendte med kopi til flere:
Kjære Magnhild Meltveit Kleppa, kopi til utvalgte statsråder, Buskerudbenken på Stortinget, Jernbaneverket, politisk ledelse i Nedre Eiker, Øvre Eiker, og Drammen, fylkesordfører i Buskerud, Buskerudbyen, DNF, Drammensregionen, Drammens Tidende, Eikerbladet, Eiker Avis, Eikernytt.no Steinberg Vel Jeg heter Walter Welo, norskamerikaner som kom til Norge i 1977 og flyttet til Steinberg i 1980. For en nyetablert familie med utdanning, arbeid og barnehage i henholdsvis Oslo og Asker var det flott å ha togstasjonen på Steinberg som gjorde en skole- og arbeidsdag levelig. I 1985 etablerte jeg kunstgalleriet Gulden Kunstverk på familiens småbruk på Steinberg. I dag 26 år etter lever Gulden Kunstverk i beste velgående, ikke minst takket være Steinberg stasjon og toget som har vært flittig brukt av våre gjester gjennom alle disse år. Gulden Kunstverk er blitt en betydelig turistattraksjon og severdighet på Østlandet. I motsetning til nesten alle andre tilsvarende kulturtiltak, har Gulden Kunstverk klart seg gjennom alle disse år uten en eneste krone i offentlig støtte. Vårt anlegg strekker seg over 8 mål, med to kunstgallerier, gitarverksted, rammeverksted, kontor og kafé. I likhet med Steinberg for øvrig har Gulden Kunstverk vært i utvikling og vekst. Det bygges og nyetableres her som aldri før. Gulden Kunstverk og beboerne på Steinberg trenger togstasjonen. All mulig statistikk viser at Steinberg stasjon brukes like mye som langt større tettsteder. Stasjonen har ved flere anledninger vært foreslått nedlagt, men Eiker Pendlerforening, Steinberg Velforening så vel som enkeltpersoner har kjempet iherdig imot. Det er mange pendlere på Steinberg som er engstelige for å miste stasjonen. Det er småbarnsforeldre med barn i barnehage på Steinberg som ikke kan leve med enda lengre og komplisert reisevei. Som kjent ligger Steinbergs barnehage rett ved siden av stasjonen, noe som fungerer ideelt slik det er. Det er forøvrig mange nyetablerte som valgte å bosette seg på Steinberg pga gode togforbindelser. Argumentene for å legge ned stasjonen er ikke gode, sett i forhold til konsekvensene av nedleggelse. 1. Det blir mer trafikk langs Steinbergveien, der barn går og sykler kloss inntil veien, til og fra skolen og idrettsaktiviteter. Dette fører til økt fare for barna. Steinbergveien er ikke dimensjonert for mer bil- og busstrafikk. 2. Det vil skape stress og konflikter i mange familier som får nye utfordringer i å komme seg til og fra jobben og å hente barn i barnehage. Behovet for to biler/mer bilbruk er opplagt. 3. Det blir helt sikkert flere farlige situasjoner ved avkjøringen til E 134. I rushtrafikken er det svært vanskelig å komme ut slik det er nå i dag. 4. Parkeringsplasser i Mjøndalen og Hokksund er pr. i dag overfylt. Å tro at alle Steinbergs pendlere vil kunne finne parkeringsplass i nabobyer er lite realistisk. 5. Økt bilbruk fører til økt forurensning. 6. Gulden Kunstverks mister den positive effekten av nærhet til jernbanen. Øvre- og Nedre Eiker kommune, lokalt næringsliv, fylkeskommune og Buskerudbyen har alle gått til valg på og støtter helhjertet opp om bevaring av Steinberg stasjon for persontrafikk. Lederen i Drammens Tidende på lørdag 3. desember avsluttet slagkraftig og tydelig: «Med respekt å melde: Forslaget om å nedlegge Steinberg stasjon er så hinsides enhver fornuft at vi gjør regning med at forslaget skrinlegges så snart som mulig.» Lenge leve Steinberg stasjon og utbygging av kollektivtransport i Norge. Det er mulig. Det er miljøvennlig. Og det er fremtidsrettet. Med vennlig hilsen GULDEN KUNSTVERK Walter N. Welo, daglig leder « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|