|
|
Skaffer penger til unge gründere i Gambia Av Redaksjonen, 10.03.16 Kamilla Varlo Burud fra Hokksund og hennes medelever deler ut 40.000 kroner til unge entreprenører i Gambia. Flere andre lokale er også engasjert i dette prosjektet.
Prosjektet heter BUSY og står for Business Scholarship Ypsilon. Dette er en stipendordning laget av elever og lærere ved Ypsilon videregåendeskole. Elevene har jobbet for å samle inn penger til Gambia.
Skolen ønsker å støtte bæreevne og vekst i utlandet. For øyeblikket fokuserer skolen på småbedrifter klargjort av My Farm i Gambia. Dette prosjektet skal motivere gambiske ungdommer til egen innsats og arbeid, gjennom å starte egen bedrift. - De kan blant annet starte en egen forretning av å selge mangoer, da de har haugevis av mangoer som bare råtner, forteller Anne Marie Tjotta Davis. Hun er lærer ved Ypsilon videregåendeskole og engasjerer seg mye for BUSY. Prosjektet går ut på å gi ut penger til forskjellige virksomheter som er i startfasen. I år deler elevene ut drøyt 40.000kroner. Ypsilon VGs satser på entreprenørskap og har derfor valgt at BUSY skal fokusere på det. - Dette er en fantastisk mulighet for de unge i Gambia til å tjene egne penger, fortsetter Anne Marie. Gleden ved å tjene egne penger gir selvtillit og motivasjon. Gambiske ungdommer som har en forretningside, en markedsplan og er villig til å jobbe hardt for å nå sine mål bør delta i denne konkurransen. Det gjør de ved å lage en kort presentasjon av sin forretning og laste den opp på: www.Facebook/BUSY-Gambia. Dette må altså gjøres før 1.april 2016. Det står dårlig til med skrive- og leseferdighetene i Gambia, skolen har derfor laget en ordning slik at søkerne kan vise sin kreativitet, innsats og engasjement på en annen måte, altså gjennom film. Når filmene kommer inn, kan man presentere de for elevene på Ypsilon VGs, slik at de får noe tilbake for prosjektet og kan se hvordan det har gått. Det juryen ser etter i forretningsideen og i videoen, er bedriftens produkt eller tjeneste. Hva er unikt med deres produkt eller tjeneste, pris, hvorfor bør forbrukere kjøpe deres produkt eller tjeneste? Hvorfor bør vi stemme på deres produkt eller tjeneste og hvis dere vinner, hva vil pengene gå til, er noen av spørsmålene. Det er to kategorier som avgjør vinnerne. Den ene kategorien handler om å få flest likes på videoen via Facebook. Mens den andre er en faglig jury som vurderer disse videoene og gir priser fra første plass helt til tiende plass. Såpeverksted for unge gründere ved MyFarm i Gambia. (Foto: MyFarm) My Farm i Gambia Skolen hadde vanlig OD-dag (operasjon dagsverk), men fant ut at dette ikke fungerte, da det manglet engasjement både hos elever og lærere. Derfor snakket prosjektlederne med forskjellige organisasjoner, fordi skolen ønsket seg et eget solidaritetsprosjekt som de kunne ha over lengre tid. Da landet skolens elever og lærere på MyFarm, fordi de ble imponert over hva Marit Olderheim, som driver MyFarm, har fått til. Der så de et stort engasjement og en god tanke om hvordan man hjelper folk. - Den tradisjonelle måten med å kun sende penger, fungerer ikke bærekraftig på lengre sikt. Derfor har vi valgt å følge Marit Olderheims entreprenørskapstankegang, da hun kan mye om dette, forteller assisterende rektor, Katrine Wøien. MyFarm ble etablert i 2011 og tilbyr gambisk ungdom praktisk opplæring i dyrking av etterspurte produkter og salg i lokale markeder. Hovedmålgruppen for prosjektet er ungdom som er i en fase i livet der de ønsker å lære nye ting, og er opptatt av å tjene penger til livets opphold. MyFarm tar utgangspunkt i produkter de vet det er etterspørsel etter i det lokale markedet, som grønnsaker, urter, såpe, leppepomade, body butter, te, syltetøy, kaker og så videre. Entreprenørprogrammet inkluderer praktisk salgsarbeid, da mange mangler salgserfaring. Ved å gi studenten kunnskap om hva salg innebærer, forberedes de på å kunne leve av sitt entreprenørskap. Elev i påbyggsklassen, Kamilla Varlo Burud kommenterer: - Jeg synes dette er et veldig spennende prosjekt, og en super mulighet for de unge i Gambia til å kunne vise sin kreativitet. Jeg synes også det er bra at elevene og lærerne ved Ypsilon videregåendeskole bruker tid på dette, og jeg gleder meg til å se resultatene. Laget film Christina Draugsvoll fra Mjøndalen og Ahdieh Bonyadi fra Drammen fra Ypsilon videregående skole i Drammen som ønsker å dele et filmprosjekt med dere. Prosjektet ble laget for en vurderingssituasjon i valgfaget medie- og informasjonskunnskap. De ble bedt om å lage en film av vårt solidaritetsprosjekt her på skolen - BUSY (Business Scholarship Ypsilon). Resultatet kan du se HER « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|