![]() |
|
|
Rekordoppslutning om Rally Hokksund Av Roy Hansen, 03.02.09 Hele 100 biler stiller til start på helgens Rally Hokksund. Interessen for å bli med har vært så stor at arrangørene har måttet sette strek ved 100-tallet. I fjor var det bare et 50-talls biler med. Det er spådd noen minusgrader og klart vær. Alt ligger dermed til rette for en topp rally-dag i Eiker-bygdene. ![]() Helene Johansen i Eikernytt.no fikk være med Martin Stenshorne og teste rallybilen. Se videoklippet om hvordan det gikk. ![]() ![]() Martin Stenshorne er den klare favoritten til å vinne Rally Hokksund også i år. Norgesmesteren har finjustert på bilen den siste uken og mener den er så god som den kan bli. Også forholdene er topp. Den siste tids snø og kulde har gitt en solid såle av is på veiene, noe som også har bidratt til den store påmeldingen. De fleste som er med i Rally Hokksund har nemlig bakhjulsdrevne biler. Med dagens forhold kan de bruke hele veibanen og høye brøytekanter som sikkerhet. Det er dette som gjør det ekstra moro å kjøre. Rimelig rally Bare 15 av bilene på startstreken er i handelen i dag. Resten av bilene er så gamle at de har gått ut av produksjon for lengst. Men det er nettopp det som gjør Rally Hokksund så spesielt. - Vi er et lavbudsjettrally og flere bruker bare bilen sin denne ene dagen i året, sier PR-ansvarlig Per Erik Nygård. For han og resten av arrangørstaben i KNA Eiker er det viktig å lage et rally som også amatørene kan delta i. De fleste bilene som stiller til start lørdag er derfor fra Buskerud og er av eldre årgang. Men det betyr ikke at rallyet i Hokksund er uten toppkjørere. Foruten Martin Stenshorne i sin Mitsubishi er det en rekke «grombiler» i klassen nasjonal og WRC. Selv om Martin er klar favoritt skal det kjøres fire fartsetapper og alt skal klaffe også i år. Sikkerhet viktig Det er på grunn av høye brøytekanter inne på etappene, ekstra viktig at publikum ikke beveger seg i veibanen under rallyet. Vakter vil passe på, men arrangørene advarer folk mot å bevege seg i veien mens rallyet pågår. Det er også i år ordnet med parkering ved Hokksund pukkverk og Myremoen travbane slik at der lett vei inn til etappen rundt Hoensvannet. Inne på Saasenveien er det noe verre med parkering og publikum bes være ute i god tid. Egen Challenge-klasse Nytt av året er at det kjøres en egen klasse for veteranbiler - en såkalt Challenge-klasse. Dette er standard biler uten sikkerhetsbur og som kjøres på vanlige piggdekk. - Vi kjører på en gjennomsnittstid gjennom etappene og det gjelder å holde en så jevn hastighet som mulig, forteller Steinar Ludvigsen NMK Drammen. På grunn av et større løp i Monte Carlo der flere norske førere er med, greide de ikke å stille med flere enn seks biler i årets Rally Hokksund. Neste år håper han det blir langt flere, da det er stor interesse for denne typen biler i distriktet. Rally-fest på hotellet Sanden Hotell er utgangspunktet og mål for Rally Hokksund. Her blir det stor trafikk fra tidlig om morgenen til sent på kvelden. For etter at rallyet er over blir det skikkelig rally-fest med musikk ut i de sene timer. I år - som i fjor blir det også service og feststemning for alle motorinteresserte på Krokstad Senter. Her er det service og publikum får «live» oppdateringer via høyttalere fra løpet. Men det blir ingen tradisjonell rallyradio dette året. ![]() Lokale rallykjørere klare for helgens Rally Hokksund. Fra venstre Roger Andy Sjøgren, Ruben Hals, Anders Lie Nilsen, Roar Vanebo, Steinar Ludvigsen, Jørn Moen og Knut Bråten. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|