![]() |
|
|
Massiv motstand mot bompengevei Av Roy Hansen, 08.01.08 Det var en massiv motstand mot enda en bompengefinansiert vei under et folkemøte i Skotselv i kveld. I en mulighetsstudie for ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot vil det dyreste alternativet gi 45 kroner i bompenger. Det likte befolkningen dårlig.
![]() Kommunestyret i Øvre Eiker skal i slutten av måneden ta stilling til om de skal gå videre med arbeidet for å få til en ny veiforbindelse mellom Hokksund og Åmot. Ordfører Anders B. Werp gikk klart inn for dette, til tross for at han er en svoren motstander til bompenger. - Uten en bompengefinansiering stopper hele veiprosjektet opp og innbyggerne i distriktet vil måtte vente enda flere tiår på en ny veiforbindelse, sa han. - Dette er ikke en debatt om traséløsninger. Det kommer vi tilbake til på et senere tidspunkt, sa Magne Rognerud i Statens vegvesen. Likevel var det han til en viss grad fikk. For valget av trasé har også stor betydning for hvilke kostnader som til syvende og sist blir lagt på brukernes skuldre. Og det var kostnader eller rettere sagt bompenger som engasjerte nærmere 70 fremmøtte på Solhaug i kveld. Det var liten forståelse for at vi skal måtte betale for veien gjennom tre bomstasjoner på den 10 kilometer lange strekningen mellom Langebru og Åmot når landet flommer over av penger. I salen var det flere som mente at nok var nok, og at bilskatter og veiavgifter var høye nok som de var i tillegg til en skyhøy drivstoffpris. Langt fram Selv om kommunestyret i Øvre Eiker og de samarbeidende kommunene Modum og Sigdal skulle si ja til å gå videre i arbeidet med den nye veien, er det langt fram før vi får gleden av å ta den i bruk. Først i 2021 vil veien stå ferdig om alt går etter planen. Men det er langt fra sikkert. Her er det mange instanser som skal si sitt, og det er lang saksbehandling i de enkelte leddene. Det foreligger flere mulige alternativer i den framlagte studien. Men som det ble understreket en rekke ganger på møtet, var dette ikke for et forslag til ny trasé å regne. Grendeutvalget med Åmund Tonna i spissen lovet også de fremmøtte om at de skulle være særdeles aktive for å få til en løsning som var til det beste for innbyggerne. ![]() Magne Rognerud i Statens vegvesen orienterte om mulighetsstudien de sto bak. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|