Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Dybdeanalyse viser at høy fart dreper i trafikken

Av Redaksjonen
,  23.06.17


For høy fart er en medvirkende faktor i én av tre dødsulykker på norske veier. Oftest har farten vært en direkte utløsende faktor for at ulykken skjer.

Guro Ranes i Statens Vegvesen legger det meste av skylden for dødsulykkene på føreren selv, men legger ikke skjul på at veiens beskaffenhet har en medvirkende rolle i mange av ulykkene. (Foto: Knut Opeide)
Etter flere år med klar nedgang i fartsulykkene har trenden snudd – med en økning i 2015 og 2016.

- Dette er urovekkende. I om lag 40 av 128 dødsulykker i 2016 har for høy fart etter forholdene eller godt over fartsgrensen vært sannsynlig medvirkende faktor til at dødsulykken skjer. Sammenhengen mellom fart og alvorlige ulykker er klar. For å redde flere liv i trafikken må farten ned på veiene, sier Guro Ranes i Statens Vegvesen.

Farten øker
Fra 2008 til 2012 var det en klar nedgang av dødsulykker med fart som medvirkende faktor – fra om lag halvparten til under 1/3 av ulykkene. Nedgangen stemmer med en registrert nedgang i gjennomsnittsfarten på veiene og en tilsvarende nedgang i trafikkdrepte.

Fartsulykkene økte i 2013 for så å gå ned igjen i 2014 før nye økninger kom de to siste årene.

- I nesten 80 prosent av disse dødsulykkene vurderes høy fart å ha vært avgjørende eller i stor grad medvirket til at selve ulykkene skjedde, sier Ranes.

Undersøker dødsulykker
I 2016 mistet 135 livet på norske veger. Vegvesenet rykker ut med egne fagfolk på alle dødsulykkene på veiene.

- Vårt viktigste våpen er kunnskap. Fakta og analyseresultatene fra våre undersøkelser er viktig for det videre trafikksikkerhetsarbeidet. Dette gir muligheten for gode, effektive og målrettete tiltak – både på kort og lang sikt, sier Guro Ranes.

Flest utforkjøringer
Utforkjøringsulykker og møteulykker dominerer ulykkesbildet i 2016 med mer enn 70 prosent av alle dødsulykker og alle omkomne.

50 personer mistet livet i 50 utforkjøringsulykker i 2016, noe som er 11 flere enn året før. Dette sees i sammenheng med flere fartsulykker.

17 forgjengere omkom på veiene i 2016, noe som er fire flere enn året.

Manglende førerdyktighet
Manglende førerdyktighet vurderes å ha vært medvirkende faktor i halvparten av alle dødsulykkene. Det er ofte resultat av lite erfaring og kunnskap, noe som fører til feilvurderinger og uansvarlig adferd.

- I nesten 8 av 10 av disse ulykkene har manglende dyktighet vært vurdert som avgjørende eller i stor grad medvirkende til at ulykken inntraff. Manglende informasjonsinnhenting og feil beslutning hos fører går igjen, sier Ranes.

Forhold ved veien og veimiljøet har vært medvirkende faktor i 33 prosent av alle dødsulykkene. Det gjelder forhold som veiens linjeføring, sikthindringer, hull og defekter og manglende skiltning og veioppmerking.

- Veien er nesten aldri utløsende i seg selv til en dødsulykke. Men når en uønsket situasjon først har oppstått, er veiforhold medvirkende til å forsterke hendelsesforløpet og øke alvorlighetsgraden, sier Ranes.

I 34 prosent har kjøretøyet hatt feil og mangler som sannsynligvis har medvirket til ulykken og utfallet. Dårlige dekk og bremser går igjen.

Lite sikkerhetsutstyr
Manglende bruk av sikkerhetsutstyr har vært medvirkende faktor til skadeomfanget ved mange av dødsulykkene.

25 prosent av omkomne i bil i 2016 brukte ikke bilbelte. Dette er en solid nedgang fra tidligere år. Samlet for hele perioden 2005-16 er andelen 40 prosent.

Seks av 22 omkomne på motorsykkel i 2016 brukte ikke hjelm eller brukte hjelmen feil. Fem av 12 omkomne syklister i 2016 brukte ikke hjelm.








Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 250
Bedre enn i 2020: 34.80%
Dårligere nn i 2020: 8.80%
Elendig: 15.60%
Koronafri: 11.60%
Langt bedre: 4.00%
Som i 2020: 25.20%