![]() |
|
|
Espen Eiborg – stand up tall Av Redaksjonen, 26.08.07 Espen Eiborg holder separatutstilling med malerier og skulpturer 1. – 23. september på Gulden Kunstverk på Steinberg.
Espen Eiborg er utdannet i New York ved NY Skole for Interior Design, master grad i 1996. Frem til 2004 har han virket i New York og i Dublin før han valgte å flytte hjem til Norge.
Eiborg jobber med fotobasert maleri i store formater der utstillingsdukker/mannekeng fotograferes, overføres til lerret og arbeides som maleri videre på atelier. Ved siden av 12 monumentale malerier, viser Eiborg også åtte totempeler, skulpturer som er skjært ut med motorsag. Eiborg beskriver sitt prosjekt slik: Tematikken er gjennomgående med blikk på utstillingsdukker som utgangspunkt i billedspråket. Med kamera i hånden søker kunstneren etter det perfekte motiv, en utstillingsdukke med de spesielle egenskapene som gir ett godt utgangspunkt. Selv om dukkene står absolutt stille er det allikevel en situasjonsbetinget søken. Belysning, refleks i vinduer og tid på døgnet er ofte avgjørende for resultatet. Som en paparazzifotograf farter han rundt i handlegatene og vekker mistanke og forundring av forbipasserende og butikkpersonale. Kanskje er det dette spenningsmomentet noe av prosessen, Men i fotografiets tradisjonelle tro gjøres minst mulig med tanke på komposisjon og lyssetting. Format klipping og filterbehandling er ofte begrensningene for manipulasjon. Med maling og akryllakk fremheves kontraster og fargenyansene understrekes. Dukkene gir etter hvert en bemerkelsesverdig fremtoning på billedflaten, ofte i kontrast med tykke malingsstrøk og en grafittilignende strek. De ofte mystiske beskrivelsene skaper en virkelighetsnær opplevelse, hvor modellene nærmest har en historie å fortelle. De har fått sin egen eksistens i grenselandet mellom virkelighet og fantasi. Linken mellom totem og maleriet? Selve ideen bak utstillingen er pinoccioeffekten - det magiske øyeblikket når noe livløst våkner og får liv -der ligger også koblingen - totemene kan sees på som kromosomet- eller det instrumentet som setter i gang denne prosessen. Dessuten skaper de en tredimensjonal effekt- maleriet blir en del av rommet. De har ett merkelig forhold som bade er mystisk og fascinerende. Det er en kommunikasjon som ligger på et utenom jordisk plan, hvor stillheten føles vibrerende nære. Det skal være litt merkelig, alt kan ikke forklares. Jeg spiller på rommets optiske egenskaper- og tilskueren som deltager- blir en del av installasjonen. Publikum blir elementet som totemene og dukkene strekker seg etter - altså selve gyldne kral. Priser på maleriene varierer fra 30.000 til 100.000 kroner. Formatene spenner fra kvadrater fra 100 x 100 cm opp til 220 x 220 cm. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|