![]() |
|
|
Stuntreporter «Sindre» om Buskerudbyens pengebruk Av Redaksjonen, 26.10.15 Mandag startet Buskerudbyens høstkampanje for å sette fokus på tiltakene som er gjennomført siden 2010 og hvordan de er tatt imot av brukerne. Nå er det laget flere filmen med «stuntreporter» Sindre Hansen.
Det er i løpet av de siste fem-seks årene gjennomført samferdselstiltak for nesten 3.000 kroner pr. innbygger i kommunene Drammen, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg, slik at det kan bli lettere å reise mer miljøvennlig.
Årets høstkampanje består av fem «nyhetsinnslag» som publiseres i sosiale medier. Rollefiguren, en kritisk TV-reporter, undersøker en rekke tiltak som er finansiert gjennom Buskerudbysamarbeidet. Utgangspunktet hans er jakten på offentlig sløseri, og han tar for seg Buskerudby-prosjektetene med mål om å avsløre at tiltakene ikke virker og at publikum er misfornøyd med dem. Men hver gang må reporteren erkjenne at han ikke har noen god sak. I møte med brukerne av tiltakene, må reporteren motvillig innrømme at tiltakene virker og at brukerne er fornøyde. Slik er det; enten det dreier seg om syklisten som bruker sykkelhotellet på jernbanestasjonen i Drammen, togpendleren på Darbu, bussjåføren i kollektivfeltet på Lierstranda, de myke trafikantene i fellesbrukskrysset på Kongsberg eller busspassasjeren som gleder seg over at Buskerudbyen har bidratt til at det nå går to busser i timen mellom Mjøndalen og Hokksund. Buskerudbyen har siden 2010 bidratt med ca 450 millioner kroner til ulike tiltak i Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg for å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt, å sykle eller gå. Tiltak for ytterligere 150 millioner er under utvikling. TV-episodene skal bidra til at tiltakene blir bedre kjent og at bruken av dem øker. - Høsten kampanje er en utradisjonell måte å informere om de gjennomførte tiltakene på, og jeg håper dette bidrar til å gi tiltakene ekstra oppmerksomhet. Med den kritiske reporteren som gjennomgangsfigur får vi frem at tiltakene virker og at brukerne er godt fornøyde, sier Tore Opdal Hansen. Han er selv med på å dele episodene i sosiale medier, og ser fram til at høstens kampanje vil bidra til økt bruk av Buskerudbyens tiltak. Det er spilt inn fem episoder til årets høstkampanje, én fra hver kommune i Buskerudbysamarbeidet. Temaet i de fem episodene og tidspunkt for publisering er: 26.10: Drammen: Sykkelhotellet på Drammen stasjon 29.10: Øvre Eiker: Pendlerparkeringen på Darbu 2.11: Kongsberg: Fellesbrukskrysset 4.11: Lier: Eget bussfelt på Lierstranda 6.11: Nedre Eiker: Bedre busstilbud (to avganger i timen til Hokksund) Se den første videoen HER « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|