![]() |
|
|
Salgsprosessen i Øvre Eiker Energi AS 08.01.18 Øvre Eiker kommune har i eierutvalget (tilsvarer formannskapet) og kommunestyret iverksatt prosess for salg av Øvre Eiker Energi AS ved vedtak i juni 2017. Bakgrunnen er et behov for å tilføre kommunen kapital til finansiering av en rekke kommunale oppgaver.
Styret og administrasjonen i Øvre Eiker Energi AS har fra kommunen fått i oppdrag å forberede en salgsprosess. En endelig avtale skal legges frem for behandling og avgjørelse i kommunestyret.
Ved salg av et selskap, til forskjell fra et normalt eiendomssalg, er konfidensialitet rundt budprosessen særdeles viktig. Dette fordi budene inneholder mye mer enn bare et kronebeløp, og fordi selskapene som gir bud forutsetter at de behandles konfidensielt. I henhold til kommunestyrets eget vedtak om hvordan salgsprosessen skal gjennomføres, og for i størst mulig grad sikre konfidensialitet, er det av de politiske organene bare eierutvalget som har fått all informasjon så langt i salgsprosessen. Denne informasjonen har de fått løpende og i betydelig omfang. I god tid før endelig beslutning i kommunestyret vil et komplett beslutningsgrunnlag legges frem for kommunestyret. Det er naturlig nok mange som har synspunkter på prosessen. Dette gjelder blant annet enkeltpersoner og aktører som ønsker å komme i posisjon for å kjøpe selskapet. Det har også vært mange leserinnlegg. God debatt og engasjement rundt en beslutning om salg av Øvre Eiker Energi er positivt. Men jeg ser samtidig at det fremsettes en del uriktige påstander og påståtte fakta om både saksbehandling og konsekvenser ved salg. For å sikre riktig fremstilling er det derfor noen påstander, som er presentert som fakta i media og sosiale medier, som jeg ønsker å kommentere: - Det er ikke holdt tilbake vesentlig informasjon overfor politiske organer. Det er påstått at informasjon om blant annet konsekvenser for nettleie, beredskap og driftskostnader er holdt tilbake overfor eierutvalget og kommunestyret. Styret i Øvre Eiker Energi har gitt all vesentlig informasjon til eierutvalget, i samsvar med den beslutningsprosessen kommunestyret har vedtatt. I eierutvalget har det blant annet vært gjennomgått og diskutert forskjeller i nettleie mellom ulike budgivere og konsekvens sammenliknet med dagens situasjon i Øvre Eiker, ansvar for dammer, forventninger til utvikling i langsiktige kraftpriser, driftsmessige forhold, endringer i fremtidige rammebetingelser for nettvirksomheten og framtidige investeringsbehov. Vesentlig informasjon vil også bli lagt fram for kommunestyret før en framforhandlet avtale skal behandles. - Et salg til Ringeriks-Kraft AS gir ikke en økning i nettleia. Det er påstått at alle privatpersoner og næringslivet i Øvre Eiker vil få en samlet ekstraregning på 15-20 mill. de neste årene. Innbyggerne i Øvre Eiker har i dag en nettleie på 34,2 øre/kWh (ved husholdningenes gjennomsnittlige forbruk på 16.000 kWh pr år). I Ringeriks-Kraft er tilsvarende nettleie 32,0 øre/kWh. Ved en sammenslåing av nettområdene vil nettleia i Øvre Eiker gå ned. Dersom man sammen finner mer effektive måter å løse oppgaver på, for eksempel med hensyn til driftsovervåking, innkjøp eller bruk av data fra AMS-målerne, vil nettleia kunne gå ytterligere ned. - Øvre Eiker kommune får i dag ingen gratistjenester fra Øvre Eiker Energi-konsernet. Det er påstått at kostnadene for drift av kommunens egen infrastruktur vil gå betydelig opp ved et salg. Øvre Eiker Nett har i dag oppdrag for kommunen med blant annet drift av kommunalt gatelys. Dette er en tjeneste Øvre Eiker Nett tar betalt for, og som skal følge markedsmessig prising. Et salg innebærer derfor ingen endring av situasjonen. Øvre Eiker Energi-konsernet har uansett ikke lov til å utføre tjenester for kommunen uten at dette konkurranseutsettes. Endringer i energiloven vedtatt i 2016 innebærer at Øvre Eiker Nett AS ikke har lov til å utføre tjenester som drift av gatelys, vedlikehold i kraftstasjoner eller arbeid i kommunens infrastruktur, men kun kan jobbe med kraftnettet som er nøye regulert av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). - Lokal kompetanse vil ikke forsvinne – god beredskap opprettholdes. Drift av kraftnett forutsetter at det finnes personer lokalt som kan håndtere nettet, og dagens ansatte er de best egnede til å drifte dette fremover. Dette er alle aktører klar over. Samtidig gjør reguleringsmodellen fra NVE at det er svært kostbart å nedprioritere beredskap og driftssikkerhet. Det er ikke slik at det er lønnsomt for en eier, uavhengig av om denne er liten eller stor, å redusere et førsteklasses nett til et annenklasses. Det er derfor ingen ting som tilsier at leveringssikkerheten i Øvre Eiker vil reduseres ved et salg. God beredskap vil bli opprettholdt og utført av lokalkjente medarbeidere. Lokal tilstedeværelse, bevaring og utvikling av kompetansemiljø og arbeidsplasser i Øvre Eiker er noe styret i Øvre Eiker også har et tungt fokus på i forhandlinger med en mulig kjøper. Ambisjonen om videreutvikling av Øvre Eiker Energi med lokalt ansatte som kjenner kundenes behov, lokalt innkjøp av varer og tjenester og fortsatt bidrag til det lokale idretts- og kulturlivet er blant forholdene som er tatt inn i intensjonsavtalen med Ringeriks-Kraft, og som vil være bærende forutsetninger ved et salg - En kjøper finansierer ikke et oppkjøp gjennom økte strømpriser. Strømregningen består av to ulike deler: Nettleie og kraftpris. Nettleia er gitt fra NVE og styres ikke av nettselskapet selv. Kraftprisen som tilbys av ulike strømleverandører fastsettes i markedet gjennom skarp konkurranse mellom lokale, regionale og landsdekkende strømselskaper. Det er derfor uriktig å påstå at salg av Øvre Eiker Energi påfører innbyggere og næringsliv økte strømkostnader. Med vennlig hilsen Arne K. Stokke Styreleder i Øvre Eiker Energi AS « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|