![]() |
|
|
Unik innsamlingsaksjon til unike ungdommer Av Roy Hansen, 09.10.13 «Jeg er unik». Det er budskapet som Hokksund Handelsstand nå skal fortelle ungdommene i kommunen sammen med ungdomsteamet gjennom en kampanje. Pengene til dette skal de samle inn via den årlige aksjonen på Damenes Aften 23. oktober.
I fire år har handelsstanden i Hokksund stått for en innsamlingsaksjon til et veldedig formål. Til sammen er det samlet inn nærmere 150.000 kroner og alt fra Care, Eikertun, dagsenteret og Rosa sløyfe aksjonen har fått solide bidrag. I år er det ungdommen på 8. og 9. klassetrinn som vil nyte godt av pengene.
- I år ville styret i handelsstanden satse på ungdommen. En ny undersøkelse viser nemlig at de sliter med selvbildet og mange har psykiske problemer i sin streben etter å være perfekt. Med kampanjen «Jeg er unik» ønsker vi å bygge selvbildet hos ungdommer på 8. og 9. klassetrinn på alle ungdomsskolene i kommunen, sier leder Torunn Aarkvisla. I dag ble innsamlingsaksjonen og prosjektet presentert sammen med et samlet helseteam på Familiesenteret i Hokksund. Her var flere helsesøstre, ungdomskontakten og prosjektledere representert. De skal sammen med handelsstanden og ungdommene selv finne måter som de innsamlede midler best kan brukes for å oppnå nettopp en bedre selvfølelse hos ungdommene. Kampanjen starter ikke før i februar neste år og vil vare til neste Damenes Aften i slutten av april. Da er det tanker om et større arrangement i kultursalen på ungdomsskolen for og med ungdommene. Selger refleks Det er laget 500 refleksarmbånd som skal selges i tiden fram til Damenes Aften 23. oktober. Prisen er 100 kroner og dette skal da gi 50.000 kroner til aksjonen. I tillegg blir kommunen og næringslivet oppfordret til å bidra som sponsorer og målsettingen er derfor satt til 75.000 kroner. Nøyaktig hva kampanjen vil inneholde er det ingen som kan sin noe om nå, da dette skal bestemmes i samarbeid med alle involverte og ikke minst av ungdommene selv. Men at det blir en holdningskampanje i samarbeid med skolene som et viktig element, er det liten tvil om. Ungdomsundersøkelsen, som skal presenteres nasjonalt i morgen, viser at ungdommene er meget selvkritiske og sliter med selvbildet. De føler dessuten at kursen for den videre karriere må stakes ut stadig tidligere og at ungdomstiden blir et jag etter vellykkethet. Det teamet og handelsstanden nå ønsker er å bevisstgjøre ungdommen og at de skal lære seg å være mindre kritiske og derved mer fornøyde med seg selv - som hele mennesker. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|