![]() |
|
|
Vil ha bompenger på E 134 Av Roy Hansen, 26.02.07 Formannskapet i Kongsberg gikk før helgen inn for å utrede en bompengeløsning slik at man kan få fortgang i videreføringen av ny E 134 gjennom byen, fra Damåsen til Saggrenda. Beregninger som hittil er gjort, viser at prisen blir 25 kroner, bekrefter overingeniør Magne Rognerud, til NRK Buskerud.
Det er han som nå får jobben med å finregne på inntekter, kostnader og endringer i trafikkmønsteret ved en bompengeløsning i Kongsberg. Trafikken på E 134 inn til byen fra Eiker-siden var i fjor 9.585 biler i snitt per døgn. Det var en økning på vel 400 biler i forhold til året før, og yrkessjåfører beskriver trafikkbildet i Kongsberg som Oslo-tilstander når trafikken nå er som størst.
- En bompengeordning gir håp om ny gjennomfartsvei i perioden 2012 til 2016, men aller først må mer fakta på bordet, sier Magne Rognerud. Det er en frykt for at bilistene vil se seg om etter omkjøringsalternativer for å slippe å betale bompenger. Beregningene som hittil er gjort, viser at trafikken på fylkesvei 72, Gamleveien, mellom Darbu og Kongsberg vil øke fra ca. 500 biler i døgnet i dag, til 4.000 hvis det ikke innføres begrensninger på trafikken. Når ytterligere 2.000 vil velge å kjøre veien mellom Krekling og Skollenborg, vil antall passeringer gjennom bomstasjonen på Damåsen synke fra 9.000 til 3.000 biler. - Det vil være helt uholdbart å slippe 4.000 biler inn på Norges eldste kjørevei, innrømmer Rognerud. Et alternativ for å hindre lekkasje fra E 134 er å stenge Gamleveien, melder NRK Buskerud. Motstander av bompenger Ordfører i Øvre Eiker, Anders B. Werp, er langt fra tilhenger av bompengefinansiering, men forstår at Kongsberg nå vil utrede denne muligheten. - Dersom kommunen skal komme videre i arbeidet med å videreføre E 134 gjennom Kongsberg, må de foreta en slik vurdering, selv om jeg er motstander av bompenger, sier Werp. Han deler bekymringen til Magne Rognerud om at mye av trafikken vil gå via Gamlevegen, en vei som på ingen måte er dimensjonert til den trafikkmengden vi her snakker om. - Selv om det er langt fram til en eventuell bom blir å finne på Damåsen, vil en slik løsning berøre mange som bor i Øvre Eiker, men som jobber i Kongsberg, sier Werp. Sett i et historisk perspektiv er det likevel ikke unaturlig med en bom her. Den første bomveien i Norge var nemlig på grensen til Kongsberg langs Gamleveien. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|