![]() |
|
|
VM-medalje i vei og jernbane! 11.12.09 Stortinget har behandlet samferdselsbudsjettet for 2010. Det norske folk har liten grunn til å være fornøyd med budsjettet. Ved inngangen til 2010 vil oljefondet være på nærmere 2.600 milliarder kroner. Aldri har Norge vært rikere. Aldri har vi hatt større gap mellom transportbehov og standard på vei og jernbane. I et av verdens rikeste land har vi en dårlig samferdselspolitikk som gir oss vei og jernbane som er blant Europas dårligste, mest akterutseilte og mest nedslitte.
Norge trenger å bygge mye mer vei og jernbane og gjøre det mye fortere enn Regjering gjør. Norge har råd til det. Klima er i fokus. Om teorier og data er feilaktig, fikset, mangelfulle eller ensidige, kan konklusjonene bli dårlige og potensielt katastrofale. Det gjelder ikke minst innenfor samferdselssektoren. Når FrP vil bygge mye mer vei, mye hurtigere, vil det gi mer effektiv transport. Bedre veier er energieffektive veier; derfor også miljøvennlige veier. Derfor bygges det også nye veier over hele Europa i land som alle deltar på klimamøte i København. Samferdselshistorien bakover i mange tiår er preget av for lite og for sent. Det blir ikke annerledes med statsbudsjettet for 2010. Samferdselshistorien fremover ser dessverre ut til å bli preget av akkurat det samme; for lite og for sent. Det vil ta mellom 50 og 70 år før vi får en samferdselssektor med moderne og sikre veier og en moderne jernbane som ikke står, men går. Behovet for fornyelse og modernisering av samferdselspolitikken er stort. Det er ingen fornyelse at 17.000 km dårlig vei og 78 riksveiferjer flyttes til fylkene. FrP vil stoppe forvaltningsreformen, vi vil øke vedlikeholdsinnsatsen på dagens øvrige riksveier kraftig med statlige midler og ikke med lån til fylkeskommunene. Forvaltningsreformen er mer dårlig samferdselspolitikk. Blant de som har etterlyst fornyelse er Sigbjørn Johnsen. Det var i 2008. Da var han fylkesmann; nå er han finansminister i en regjering som kjører videre i gammelt spor. I Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett følger FrP sin alternative nasjonale transportplan. FrP vil bruke over 60 milliarder kroner mer til samferdselsformål enn Regjeringen. Dét er et samferdselsløft. FrP vil satse for at Norge, et av verdens rikeste land, også skal ha infrastruktur i verdensklasse. I disse dager kjemper Norges håndballdamer om VM-medalje. FrP vil at Norge skal ta VM-medalje i vei og jernbane. Med avklart finansiering kan det bli en revolusjonerende fornyelse av veinettet og jernbanenettet i Norge – en fornyelse som kan skje på 25 år, og ikke 70 år og finansiert med statlige midler uten bruk av bompenger. Stortingsrepresentant Arne Sortevik, FrP Medlem av Stortingets Transport- og Kommunikasjonskomité « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|