![]() |
|
|
Spillregnskapet er godt mottatt blant spillerne Av Redaksjonen, 05.11.19 Fra og med juni i år har Norsk Tippings kunder fått opp en oversikt over forbruket sitt når de logger seg inn. Spillregnskapet er blitt godt mottatt.
En kundeundersøkelse viser at spillerne synes dette er et positivt og viktig tiltak. De opplever at spillregnskapet er relevant, og at visningen bidrar til god oversikt over hvor mye penger de bruker, heter det i en pressemelding fra Norsk Tipping..
Kunnskap om forbruk Aktiv visning av spillregnskapet ble innført blant annet som følge av erfaringer fra Norsk Tippings samtaler med kunder som taper mye penger. Mange av dem undervurderte hvor mye penger de hadde tapt det siste året. De trodde summen bare var halvparten av det reelle tapet, og ble både overrasket og sjokkert når de fikk vite hvor mye penger det dreide seg om. - Det ble også en viktig aha-opplevelse for oss som spillselskap. Vi må legge bedre til rette for at kundene har oversikt over egen pengebruk på spill. For når kunden har en løpende oversikt over eget forbruk, er det enklere å ta grep tidlig om man ser at det går med mer penger enn man ønsker, sier Tanja Sveen i Norsk Tipping. Vises ukentlig I oversikten ser kunden hvor mye penger vedkommende har brukt på spill siste 7, 30 og 365 dager - netto - som er innsats minus premiepenger. Oversikten vises i utgangspunktet ukentlig. Kunden kan endre visningsfrekvensen til daglig eller månedlig. I underkant av to prosent har valgt å se oversikten hver dag, 88 prosent ukentlig og 10 prosent månedlig. Det er kunder som spiller middels- til høyrisikospill (kasino, bingo, oddsen og liveoddsen) som blir vist forbruksoversikten. Det samme gjelder kunder med gul eller rød status i Norsk Tippings risikovurderingsverktøy Playscan. I løpet av oktober var det 246.610 kunder som fikk opp forbruksoversikten sin minst en gang, de fleste av dem hver uke. På kundens premisser For at ansvarlighetsverktøy skal virke, er det avgjørende at kundene opplever dem som nyttige og relevante, og at de ikke ødelegger spilleopplevelsen. - Vi måtte finne riktige steder for visning av spillregnskapet i kundereisen – steder hvor kunden ville være i modus for å se på oversikten og ta stilling til tallene sine. For eksempel ville visning rett før innleveringsfrister trolig være et dårlig valg, sier Sveen. Hva synes kundene? I en kundeundersøkelse som ble gjennomført i september viser tilbakemeldingene fra kundene at Norsk Tipping har truffet godt med målsettingene: • 94 prosent synes informasjonen er lett å forstå. • 80 prosent synes det er positivt at NT har innført visning av forbruksoversikten. • 78 prosent synes det er viktig at NT har innført visning av forbruksoversikten. • 66 prosent opplever at oversikten hjelper til å ha oversikt og kontroll over spillingen. • 15 prosent opplever oversikten som forstyrrende. Spesielt viktig for «gule» spillere Spillere med gul status har ifølge analyseverktøyet Playscan en økt risiko for spilleproblemer. Blant de gule spillerne finner vi den høyeste andelen som svarer at forbruksoversikten er relevant (76 prosent), og at den bidrar til god oversikt og kontroll (80 prosent). Det er bra å se at forbruksoversikten er viktig for disse spillerne. En studie av effekter av Playscan viser at gule spillere har nytte av meldinger om risiko – de endrer atferd etter en slik melding. Flere studier på tvers av ulike helseområder har generelt vist at personer med risikoatferd ofte kan nyttiggjøre seg såkalte korte intervensjoner. Det betyr at en relativt liten påvirkning kan gi en viktig dytt i riktig retning. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|