![]() |
|
|
Diktkonkurranse for elever ved Vestfossen Barneskole Av Redaksjonen, 22.05.17 10. juni er det igjen klart for «Vestfossen 24 timer». En viktig del av årets arrangement er offentliggjøringen av vinnere i diktkonkurransen.
Alle elever på tredje klassetrinn ved Vestfossen Barneskole kan levere sin bidrag, og bli bedømt av en jury. Før de kommer så langt, har elevene fått eksklusiv undervisning av forfatter Øivind Hånes. Vi fikk kikke innom i en av hans timer, der 20 elever tar godt imot forfatteren. En rask presentasjon, og så er de i gang med to timers arbeid i poesiens forunderlighet.
«Gi meg et ord» - noen ord kom raskt, noen etter litt tankevirksomhet, men ganske raskt sto syv ord på tavla. Øivind stiller dem pent over hverandre, og ber eleven gjøre det samme på sine ark, midt på arket. «Blyant, ku, spinner, bilde, persille, hest, hei». «Skal vi se om det skjer noe hvis vi stokker litt om på orda, eller kanskje gir dem et annet ord eller to å støtte seg på. Det tar ikke langt tid før hender spretter i været, og vi får høre: «Jeg er blyant»», «Snurre spinner», «Musikaly hest». «Dere kan jo forsøke å få orda til å gjøre noe de vanligvis ikke gjør». «Persillen gråter stille», «Blyant hilser». «Hu ja, er du ja». Engasjementet er stort, variasjonen det samme. «Hva ku, hvem ku? Hva ku, hvem ku?» - et kamprop? Starten på en ræpp? Eller på et dikt som juryen skal få bryne seg på. I juryen er Øivind Hånes sammen med forfatter Mona Høvring, Bokbamse Ranveig Nymoen, Marion Kristensen Jacobsen og Arild Bogen, de to siste begge i arbeidsgruppa for «Vestfossen 24 timer». Etter denne arbeidstimen, skal elevene arbeide enda litt mer sammen, og hjemme, før de forhåpentligvis sender sitt forslag innen utgangen av mai. Det utpekes tre vinnere, som alle får et diplom med diktet sitt, samt underskrevet av juryens medlemmer, og et gavekort i en bokhandel. Vi gleder oss til å høre resultatet 10. juni, i Vestfossen Kunstlaboratorium. ![]() Ord på en tavle kan lett bli til et dikt - eller kanskje bare et ordspill. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|