![]() |
|
|
Samlet bak uttalelse til Nasjonal transportplan Av Redaksjonen, 15.06.12 Fylkeskommunene har frist til å komme med uttalelse til Nasjonal transportplan 2014-2023 innen 29. juni.
I Buskerud står politikerne samlet bak uttalelsen som nå sendes Samferdselsdepartementet. Departementene vil så arbeide fram Regjeringens forslag til NTP for neste tiårsperiode og sende forslag til Stortinget våren 2013.
- Det er viktig at vi står samlet om en felles uttalelse om Nasjonal transportplan (NTP) 2014-2023 for å få til resultater som er til beste for innbyggerne i Buskerud, sier Britt Homstvedt (FrP), Terje Vegard Kopperud (H) og Roger Ryberg (AP). Kommuner og organisasjoner i fylket har i forbindelse med forslag til NTP kommet med innspill til Buskerud fylkeskommune. Resultatet viser stor oppslutning om en rekke samferdselstiltak. - Det er også et viktig signal til fylkene vi samarbeider med på Østlandet at vi er enige i dette området om de store linjene på vei, bane og sjø, sier de tre gruppelederne i fylkestinget i Buskerud. - Vi forventer at med det som kommer herfra så må man ta hensyn til at vi sammen med Østlandsfylkene representerer over halvparten av Norges befolkning, avslutter de tre gruppelederne. Uttalelse: Veiprosjekter i Buskerud: Opprusting av veinettet og veiutbygging går for langsomt. Det må på plass mer effektive plan- og beslutningsprosesser. Fylkestinget vil oppfordre staten til å ta i bruk alternative organiseringer og finansiering av infrastruktur. Det kan være prosjektfinansiering, flerårige budsjettering, selskapsorganisering i Jernbaneverket og Statens Vegvesen og OPS-finansiering. Det vil gi hurtigere framdrift og mer effektiv infrastrukturutbygging. Det vises til at utbygging av flyplasser finansieres uavhengig av prioriteringer i NTP samt erfaringene med utbyggingen av Flytoget. Rammene til å ta igjen forfallet på riksveiene må økes betydelig for å nå målsettingen om at dette skal tas igjen på 15 år. Det er totalt uakseptabelt å kutte i prosjekter som er prioritert i NTP 2010-2019. Buskerud fylkeskommune opprettholder prioriteringen fra forrige NTP-periode med følgende tiltak: E 134 Damåsen – Saggrenda i Kongsberg: Det forventes at prosjektet prioriteres svært høyt og at prioriteringen i gjeldende NTP følges opp slik at prosjektet bygges i perioden 2013-15. RV 23 Dagslett – Linnes: Prosjektet må bygges i perioden 2014-17 og åpnes senest samtidig med ny Oslofjordtunnel. E 16 Bjørum – Hønefoss: Buskerud fylkeskommune forventer at utbygging av strekningen Bjørum – Hønefoss kan skje kontinuerlig. Bjørum – Skaret: Prioriteres i inneværende NTP og gjennomføres i perioden 2014-17. E 16 Skaret – Hønefoss. Planprosessen må videreføres i høyt tempo med statlige midler og gjøres uavhengig av planprosessen for Ringeriksbanen. RV 35: Planleggingen av strekningen Hokksund – Åmot inkl. løsning for Fv. 287 i Åmot må videreføres umiddelbart slik at utbygging kan starte opp i perioden 2018-23. Fylkestinget prioriterer følgende nye tiltak i perioden 2014-23: Rv 23 Linnes – E 18: Ny Oslofjordtunnel for tungtrafikk forsterker nå behovet for raskt å fullføre Rv. 23 videre fram til E-18. Buskerud fylkeskommune krever at staten setter av midler til planlegging av prosjektet i første del av planperioden. Prosjektet må så gjennomføres iht NTP 2014-2023, og som en videreføring av bompengeprosjektet Dagslett – Linnes. E 134 ny Strømsåstunnel: Buskerud fylkeskommune legger til grunn at Staten tar det fulle økonomiske ansvaret for å oppfylle tunnelforskriften. Kobling av dette tiltaket mot andre veiprosjekter i området må gjøres på bakgrunn av arbeidet med KVU for Buskerudbyen, Buskerudbypakke 2 og vurderes helhetlig i Buskerudbysammenheng. Rv7 Hardangervidda: Arbeidet med konseptvalgutredning (KVU) må startes opp snarest. For å oppnå en mer helhetlig og høyere standard på veinettet, bør lengre strekninger vurderes i sammenheng. Som en videreføring av prosjektet Sokna- Ørgenvika vil det være naturlig å få vurdert ulike typer prosjektfinasiering for strekningen RV7 Ørgenvika – Gol. Bytrafikk Buskerud fylkeskommune slutter seg til uttalelse fra Buskerudbysamarbeidet av 23.4.2012 som følger som vedlegg til saken. Buskerudbyområdet har store utfordringer knyttet til befolkningsvekst, økt trafikk, forurensing og arealknapphet. Kommunene og fylkeskommunen har derfor inngått forpliktende avtale om å utforme en politikk som skal møte disse utfordringene. Det er svært viktig at Staten støtter opp om dette arbeidet i kommende planperiode. Ringeriksregionen har stort potensial for vekst både i befolkning og næringsliv, og vil kunne bidra til å avlaste presset på Oslo/Akershus gjennom bedre samferdselsløsninger. Også lokalt er det store trafikk- og miljøutfordringer som vil bli tatt med i arbeidet med en Ringerikspakke for samferdsel. Det er svært viktig at Staten støtter opp om dette arbeidet i kommende planperiode. Jernbane i Buskerud Høyhastighetsutredningen: Buskerud fylkeskommune støtter høyhastighetsutredningens anbefaling om å benytte IC-strekningene på Østlandet. Buskerud fylkeskommune anbefaler at alternativ B med forsert utbygging på eksisterende trasé legges til grunn for videre utvikling av Bergensbanen. For å få redusert reisetiden mellom Oslo og Bergen til 4 timer og 15 min må investeringene i utbedringer og lange kryssingsspor på eksisterende Bergensbane økes betydelig og Ringeriksbanen må bygges. Ringeriksbanen Buskerud fylkeskommune krever at Staten snarest mulig gjenopptar planleggingsarbeidet for Ringeriksbanen. Planprosessen må gjøres uavhengig av planene for E16. Ringeriksregionen har stort potensial for vekst både i befolkning og næringsliv, og vil kunne bidra til å avlaste presset på Oslo/Akershus gjennom bedre samferdselsløsninger. Buskerud fylkeskommune viser til omtale i NTP og tidligere innspill, og ber om at ny organisasjonsmodell og finansieringsordning i samferdselssektoren utprøves på dette prosjektet. Sørlandsbanen Drammen - Kongsberg Buskerud fylkeskommune krever at Staten snarest mulig starter planleggingsarbeid for dobbeltspor mellom Drammen og Kongsberg med sikte på utbygging innen 2024. Det vises til uttalelse fra Buskerudbysamarbeidet. Godsterminal i Drammensområdet Buskerud fylkeskommune viser til egen sak om KVU for godsterminal, sporarealer og kapasitet. Det er stort behov for å avklare bl.a. godsterminalens plassering og funksjon, og fylkeskommunen presiserer behovene for videre planlegging for å sikre effektiv og mer miljøvennlig godstransport i Buskerud. Forholdet til og behovet for samordning med sjøtransport må utredes. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|