![]() |
|
|
Hokksund-firma i hardt vær etter kort-trekk Av Roy Hansen, 30.07.20 (Oppdatert kl. 23.00 31.07.20) Hokksund-firmaet Driv Energi - best kjent som Olje- og Energisenteret på Loe Bruk, er i hardt vær etter at det er innført reservasjon ved bruk av kort. Avisa Glåmdalen kunne i går fortelle om fortvilte brukere som hadde fått reservert et større beløp enn de fylte for.
Ifølge Glåmdalen, som omtalte saken i går, skal det være nye regelendringer som gjør at stasjonen reserverer et beløp på kontoen din når du skal fylle med et vanlig debetkort. Det normale er at det reserverer 1.500 kroner for å unngå at kunden kan fylle for mer enn du har på kontoen.
Men etter fylling skal reservasjonen slettes automatisk dersom det var dekning for det fylte beløpet. For personer med trang økonomi kan dette få store konsekvenser. Fyller du for noen hundrelapper og så skal i butikken, kan du nemlig risikere at du ikke får handlet på grunn av denne reservasjonen. Nå viser det seg imidlertid at dette ikke gjelder bare på denne stasjonskjeden, men på samtlige bensinstasjoner i landet. Problemet er bare at ingen har informert publikum om det. Som Glåmdalen skrev, er det nemlig ikke alltid at systemet fungerer som det skal. Det fikk en av avisen lesere bitterlig erfare og damen som ble intervjuet ble trukket for 300 kroner mer enn hun fylte for. Pengene, som skulle tilbakeføres i løpet av sekunder - ifølge firmaet, har hun ikke sett noe til. Mange reaksjoner Ifølge daglig leder, Ronny Morken, i Driv Energi, er det mange som har reagert. Han forteller til avisa at regelendringene kom like overraskende på dem som på kundene denne sommeren. På BankAxepts nettside kan vi lese følgende: «Nytt fra i sommer er at ved betaling av drivstoff på pumpa, vil banken din reservere et beløp på kontoen din før tankingen starter. Normalt reserveres det 1.500 kroner, eller tilgjengelig saldo hvis du har mindre enn 1500 kroner på kontoen. Du kan fylle for inntil det reserverte beløpet. Når du er ferdig å tanke, vil reservasjonen bli annullert og erstattet med det endelige beløpet det ble tanket for. Tilbakeføringen skal normalt skje i løpet av sekunder.» – Vi er vant med reservasjoner på kredittkort, men ikke på vanlige debetkort. Jeg forstår veldig godt at dette kan være trassig, spesielt på av slutten av sommerferien. I og med at dette er vanlig praksis når det eksempelvis gjelder hoteller, kan kunder ende opp med flere tusen kroner utestående, sier Morken. Han forteller også at det dessverre kan ta dager før beløpet er tilbake på konto. Du kan lese hele saken fra Glåmdalen HER (+sak) Informasjon fra bank axept: Reservasjon av beløp på konto ved fylling av drivstoff Nytt fra i sommer er at ved betaling av drivstoff på pumpa, vil banken din reservere et beløp på kontoen din før tankingen starter. Normalt reserveres det 1.500 kroner, eller tilgjengelig saldo hvis du har mindre enn 1.500 kroner på kontoen. Du kan fylle for inntil det reserverte beløpet. Når du er ferdig å tanke, vil reservasjonen bli annullert og erstattet med det endelige beløpet det ble tanket for. Tilbakeføringen skal normalt skje i løpet av sekunder. Ulike banker har ulike løsninger for hvordan reservasjon blir vist i nettbanken eller mobilbanken. Noen banker viser reservert og reversert beløp i noen dager, f.eks. – kr 1.500 og + kr 1.500. Hos andre banker ser du ikke reservasjoner i det hele tatt etter at du har fylt. Noen banker har en arkivfunksjon der det kan se ut som om en reservasjon ikke er tilbakeført. Det som er viktig, er at disponibel saldo skal kun bli redusert med beløpet du har fylt for idet du forlater drivstoffstasjonen. Spørsmål om reservasjoner kan rettes til banken din. Dette gjelder altså alle bensinstasjoner, men som denne saken viser kan det hende at du blir trukket for mye og at pengene tar flere dager før de er tilbake på kontoen din. Ikke hørt og ikke varslet Ifølge daglig leder i Bits as, Eivind Gjemdal, er endringene fra 1. juli noe stasjonene selv har ønsket etter å ha sett en betydelig økning i svindel med tanking av drivstoff. Men daglig leder i Driv Energi, Ronny Morken, var verken informert eller tatt med på råd før regelendringen trådte i kraft 1. juli i år. - Etter å ha fått tilbakemeldinger fra en del kunder tok vi tak i dette selv og fikk brakt på det rene hva som hadde skjedd. Vi har også tanket rundt om på våre egne stasjoner for å sjekke at reservasjonene slettes umiddelbart slik de skal. Vi har så langt ikke funnet ut hvorfor det ikke skjer for noen kunder, sier han til Eikernytt.no fredag kveld. Han sier de nå er i dialog med Bits as for å finne feilen. Det er dette firmaet som håndterer transaksjonene på vegne av bensinstasjonene. Morken er lite tilfreds med å bli «hengt ut» i denne saken ettersom dette gjelder alle bensinstasjoner i landet, men ser problemet som enkelte kunder kan komme opp i dersom systemet svikter. - Vi har kanskje mange kunder som er spesielt prisbevisste og derfor er det ekstra ille om de opplever å ikke kunne bruke kortene sine til handling etter fylling hos oss, sier han. ![]() Hovedkontoret til Driv ligger på Loe Bruk i Hokksund. Dette er det opprinnelige bygget med pumper og vaskehaller, men det er satt opp en nytt stort administrasjonsbygg like ved. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|