![]() |
|
|
Har vi grunn til å være fornøyde? 04.05.15 Er det grunn til å være fornøyd med situasjonen i barnehagene og skolene i Øvre Eiker?
På kommunebarometret for 2015 ligger Øvre Eiker på plass nr. 339 for barnehage og på plass nr. 368 for skole blant alle landets kommuner. Selvsagt er det bra at kommunen viser en liten framgang, men likevel er det grunn til å være kritisk til at framgangen ikke er større.
Det er gledelig at vi med statlige ekstramidler kan gi noen flere lærere nødvendig tilleggsutdanning og at vi (årsaken til ekstra tildeling er spesielt lav lærertetthet i dag) kan øke antall ansatte i skolen noe kommende tre år. Arbeiderpartiet har i forbindelse med budsjettbehandlingen de seneste årene pekt på at skolene og barnehagene må tilgodeses med økte ressurser. I programmet vårt for 2015 – 2019 har vi programfestet en betydelig økt satsing på skole og banehage. Vi mener ansatte i barnehagene og skolene i Øvre Eiker gjør en formidabel jobb innenfor stramme rammer, og mener disse har god og riktig kompetanse. Kompetanseutvikling vil likevel være viktig med tanke på framtidas utfordringer, både gjennom rekruttering og kompetansehevende tiltak. Vi mener likevel at det må mer til enn økt satsing på kompetansehevende tiltak i skolen. For at barn skal evne å lære, må forholdene ligge til rette for dette, både i forhold til tilstrekkelig antall ansatte, med riktig kompetanse, og ikke minst gode lokaler. Vi mener i tillegg at alle barna har bedre forutsetning for å lære dersom de får en godt tilrettelagt hverdag med påfyll av næringsrik mat og daglig fysisk aktivitet. Øvre Eiker arbeiderparti mener derfor det må en helhetlig satsning til på barnehage og skole i kommende periode. Vi ser at det har vært en svak framgang siste år, men mener våre barn fortjener å få betydelig bedre vilkår i barnehage og skole! Sverre Pedersen kandidat til kommunestyret 2015, Øvre Eiker arbeiderparti « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|