![]() |
|
|
Nå må piggdekkene av Av Redaksjonen, 15.04.12 Fra mandag av er det forbudt å kjøre med piggdekk i Sør-Norge. Tryg Forsikring anbefaler å skifte til sommerdekk, fordi kjøring med piggfrie vinterdekk kan øke risikoen for vannplaning og ulykker.
– Reglene for dekkskift gjelder kun bruk av piggdekk. Piggfrie vinterdekk kan du ha på bilen en stund til, dersom kjøreforholdene tilsier det, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i forsikringsselskapet Tryg.
Han fremholder at alle sjåfører har et selvstendig ansvar for å vurdere om kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep. Selv om reglene tilsier at piggdekkene skal av første mandag etter 2. påskedag, pleier både politi og veimyndigheter å utvise skjønn i en overgangsfase. Stigum Olsen advarer likevel mot å utsette dekkskiftet for lenge. - Piggfrie vinterdekk på sommerføre, i kombinasjon med varmt vær og våte veier, kan gi økt risiko for vannplaning og ulykker, understreker han. Viktig å etterskru hjulboltene Hvert år skjer det flere trafikkulykker i forbindelse med omlegging av dekk. Selskapet oppfordrer derfor alle til å være nøye med monteringen av dekkene, i tillegg til å etterskru alle hjulbolter etter dekkskiftet. – Mange glemmer å etterskru hjulboltene etter å ha kjørt noen kilometer. En del monterer også hjulene feil. Det kan få katastrofale følger, ved at hjulene kan falle av i fart, sier Roald Stigum Olsen. Sjekk mønsterdybde og dekktrykk Det er også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Vegtrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter, men vi anbefaler en mønsterdybde på minst det dobbelte. – Det er viktig å være godt skodd året rundt, også på sommerføre. En mønsterdybde på 3 millimeter sikrer deg et godt veigrep, sier Stigum Olsen. Han oppfordrer dessuten bileierne til å sjekke at de har riktig lufttrykk i dekkene. – Feil lufttrykk utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i bilen, gir bilen dårligere styreevne og øker bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt og vinterføre. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, og det er rimelig å tro at dette også har forårsaket dødsulykker. – Feil lufttrykk betyr også økte drivstoffutgifter og større utslipp av CO2 enn ved normalt dekktrykk. Lavt lufttrykk gir bilen mer rullemotstand og betyr at du må tråkke hardere på gassen og bruke mer drivstoff. En jevnlig sjekk av lufttrykket kan derfor spare deg for mange hundrelapper i løpet av året. Det vil også forlenge levetiden på dekkene og spare klimaet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|