![]() |
|
|
Rekordlave dødstall i trafikken første halvår Av Roy Hansen, 01.07.18 45 mennesker har mistet livet på norske veier i løpet av de første seks månedene i år. Vi må over 70 år tilbake for å finne tilsvarende lave tall.
12 mistet livet i juni-trafikken, noe som er to flere enn i fjor. Halvårstallet er 45 drepte og er tilsvarende som i første halvår i fjor. Dette viser foreløpige tall fra Statens Vegvesen.
Få MC-ulykker 34 menn og 11 kvinner har mistet livet i trafikken så langt i år. Møteulykker har tatt flest liv i første halvår med nesten halvparten av alle dødsulykker. Utforkjøringsulykker stod for mer enn én av fire av ulykkene hittil i år. Ikke overraskende er det personbiler som dominerer statistikken. 29 av totalt 44 trafikkdrepte omkom i en privatbil. - Vi ser at det har vært en nedgang i MC-ulykker. Så langt i år har vi registrert fire omkomne på motorsykkel mot ni på samme tid i fjor, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i vegvesenet. Utviklingen har vært positiv for alle aldersgrupper. Fortsatt har barn og unge under 25 år den beste utviklingen med åtte av 45 trafikkdrepte. Ingen Finnmark-dødsulykker Dødsulykkene fordeler seg relativt jevnt utover landet, men hittil i år er det ingen omkomne i Finnmark. Flest ulykker har det vært i Møre og Romsdal og Nordland, begge med fem omkomne. I Rogaland og Hordaland har fire omkommet i trafikken. Rekordlave tall - Vi er selvsagt glad for rekordlave tall. Men dette er ingen hvilepute. Hver eneste ulykke er én for mange, sier Ranes. Selv om dødstallene fortsetter å gå ned, er Ranes bekymret over at vi ikke har fått den samme nedgangen i antall ulykker og i antall hardt skadde i trafikken. - Vi har satt oss ambisiøse mål. Kampen mot trafikkdøden og ulykker på norske veier fortsetter med uforminsket styrke. For å nå målene framover krever dette en målrettet innsats fra alle aktørene i trafikksikkerhetsarbeidet, sier hun. Sikrest i Europa For tredje år på rad er Norge det sikreste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet. Norge er blitt et land som de andre landene ser til. Norge har færrest trafikkdrepte i 2017 – både målt mot antall innbyggere og antall kjørte kilometer. I perioden 2010-17 har Norge redusert antall dødsulykker med 49 prosent, mens EU-snittet er på 20 prosent. - Vi har jobbet målrettet i mange år, både med kampanjearbeid, kontroller langs vei, trafikkopplæring og sikre nye og oppgraderte veier, og det skal vi fortsette med. Men det avhenger også av deg – kjører du etter forholdene, holder deg under fartsgrensen, husker bilbelte og kjører rusfritt, bidrar du til betydeligere økt trafikksikkerhet både for deg selv og andre, sier Ranes. I 2017 mistet 106 livet på norske veier, som gjør at Norge er det første landet som noensinne er nede i kun 20 omkomne pr. millioner innbyggere. Omkomne i trafikken har hatt en positiv trend siden 1970, da 560 ble drept på veiene. Tar vi med at dagens trafikkmengde er 3,4 ganger høyere, skulle hele 1.920 ha omkommet i trafikken dersom vi skulle ha hatt samme risikoen som i 1970. ![]() Avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens Vegvesen, sier at de gode tallene ikke må bli en sovepute. Trafikksikkerhetsarbeidet skal fortsette for å få tallene enda mer ned. (Foto: Knut Opeide) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|