![]() |
|
|
Tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv Av Roy Hansen, 26.11.14 Teori og praksis går hånd i hånd. Fylkeskommunen legger nå til rette for at anleggsbransjen får større tilgang på ungdom som kan tegne lærekontrakt. Isachsen-gruppen er en av pådriverne her.
- Vi har veldig tro på vekslingsmodellen, altså eleven får praksis i bedrift og teori på våre skoler, sier Hege Irene Fossum, leder av hovedutvalget for utdanningssektoren i Buskerud fylkeskommune.
Vekslingsmodellen gir en veksling mellom skole og bedrift hvor teori og praksis går hånd i hånd. - Vi utnytter den beste fagkunnskapen i arbeidslivet og på skolen, og til sammen så utgjør dette et godt utdanningsløp for lærlinger, fortsetter Fossum (KrF). - Fylkeskommunen har fokus på hele bransjen og hele fylket, og kommer til å samarbeide tett med dem, sier Fossum. Utdanningspolitikerne i Buskerud fylkeskommune vedtok tirsdag ettermiddag sak om dimensjonering av skoletilbudet i Buskerud for skoleåret 2015 - 2016. - Gjennom vedtaket ivaretar vi ønskene fra Isachsen AS om å legge til rette for at anleggsbransjen får større tilgang på ungdom som kan tegne lærekontrakt, spesielt i anleggsmaskinførerfaget, sier hun. Vil utdanne flere fagarbeidere Entreprenørkonsernet Isachsen AS har henvendt seg til Buskerud fylkeskommune med ønske om å få utdanne flere fagarbeidere. Isachsen AS har orientert om det nye lærlingsenteret, som de har bygd opp og som offisielt åpnes 28. november, trolig vil bety behov for et betydelig inntak av lærlinger de nærmeste årene. - Signaler fra bransjen om behov for fagarbeidere vil vi ta på alvor, sier Fossum. Firmaet ønsker å benytte seg av nærheten til Åssiden videregående skole og tilbyr et samarbeid med skolen der elevene kan benytte lærlingsenteret i for eksempel prosjekt til fordypning og utvalgte programfag. - Et vekslingssamarbeid innenfor anleggsteknikk vil gi fleksible læringsmuligheter for elevene, hvor videregående skoler og bedrifter i bransjen sammen kan gi gode tilbud. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|