![]() |
|
|
Nå kommer farlige sommermånedene Av Redaksjonen, 12.06.16 De siste fem årene fram til 2015 har det i gjennomsnitt hvert år blitt drept og hardt skadd totalt 264 personer på norske veier i løpet av sommermånedene juni, juli og august. Av disse ble 45 personer drept og 264 personer hardt skadd.
- Mye av grunnen til at det skjer så mange ulykker kan være at det er mange flere som er ute og kjører på lengre og ofte på ukjente strekninger, sier Geirr Tangstad-Holdal, adm. leder i foreningen Nei til Frontkollisjoner.
- I tillegg er det flere i hvert kjøretøy, noe som kan bety forstyrrelser for sjåfør, og hvis ulykken først skjer er det flere som rammes, fortsetter Tangstad-Holdal. Han oppfordrer alle som skal ut på veiene i sommermånedene å tenke over hvor verdifull lasten er og kjøre etter forholdene og på riktig side av fartsgrensene. - Jeg vil også oppfordre vår myndigheter til å øke tempoet i trafikksikkerhetsarbeidet av de over 1.800 km høytrafikkerte riksveier, som i følge veinormalen skal sikres som møtefrie veier, avslutter Geirr Tangstad-Holdal. I tillegg anbefaler Nei til Frontkollisjoner følgende: - Sjekk lufttrykk i dekkene og mønsterdybde. - Ta en god sjekke på tilstanden til hele kjøretøyet. - Bruk sikkerhetsutstyr på alle passasjerene, og sikre lasten godt. - Ta mange gode pauser - strekk på bena og hvil litt om nødvendig. - Legg bort mobilen og ha full konsentrasjon på veien og trafikken. - Ligger du i en bilkø - hold køen og ikke ta unødvendige sjanser. Geirr Tangstad-Holdal vet godt hvor smertelig det er å miste noen av sine aller kjæreste på veien, og dette skjedde nettopp i løpet av sommermånedene for snart 10 år siden. Den 17. juli 2006 omkom hans søster, svoger og niese (5 år) i en frontkollisjon på E39 i Rogaland. De gjorde ingen feil, men ble truffet av et vogntog som ble forstyrret av en bil og mistet deretter kontrollen og traff bilen til den lille familien. Hans niese Thea (7 år) var den eneste som overlevde ulykken. Hun lå hardt skadd på sykehuset i flere uker etter den tragiske ulykken. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|