![]() |
|
|
Vil bruke 3,9 milliarder til samferdsel i Buskerud Av Redaksjonen, 18.05.17 Buskerud fylkeskommune vil bruke 3,9 milliarder kroner til samferdsel de neste fire årene.
Samferdselspolitikerne i Buskerud fylkeskommune vedtok i sist møte å sende handlingsprogram for samferdsel 2018 - 2021 ut på høring. Handlingsprogrammet er et styringsdokument som angir hvor mye penger som skal brukes til fylkesveier og kollektivtransport i fireårsperioden.
• Drift fylkesveier: 1,33 milliarder kroner. • Drift kollektivtrafikk: 1,59 milliarder kroner. • Investeringer fylkesveier: 982,2 millioner kroner. - Vi prioriterer å ta igjen forfallet og styrke vedlikeholdet, sier Olav Skinnes (SP), leder av hovedutvalget for samferdsel i fylkeskommunen. Trygge skoleveier Det legges vekt på at veksten i persontransport i byer og tettsteder skal tas med sykkel, gange og kollektivtransport, og at transportsystemet er trafikksikkert, effektivt og miljøvennlig. Skinnes er opptatt av satsingen på gang- og sykkelveier i handlingsprogrammet. - Barn og unge som skal gå eller sykle mellom hjem og skole og til fritidsaktivitet skal ha en trygg og sikker gang- og sykkelvei, sier Skinnes. Fylkeskommunen har som mål at Buskerud skal være et attraktivt sted for bosetting og arbeid, og at befolkningen skal gis et best mulig tjenestetilbud. - Med satsingen på samferdsel bygger vi opp Buskerud-samfunnet og sørger for å utvikle samfunnet vårt videre, sier Skinnes. ![]() Fylkesvei 287 i Sigdal er en av strekningene som har fått mye kritikk de siste årene. Viktige innspill fra kommunene Arbeidet med handlingsprogrammet har vært gjennomført i tett samarbeid med Statens Vegvesen og kollektivselskapet Brakar. Det har vært arrangert seminar med kommuner og interesseorganisasjoner og innspill fra kommuner og regioner har vært etterspurt tidlig i prosessen. Innspillene har vært viktige i prioriteringsarbeidet. Oversikt over investeringstiltak i regionene: • Hallingdal: 37 millioner kroner. • Midtfylket: 145,9 millioner kroner. • Kongsberg/Numedal: 62,7 millioner kroner. • Nedre Buskerud (Drammen, Lier, Nedre og Øvre Eiker): 500 millioner kroner. • Hurum/Røyken: 18,2 millioner kroner. • Ringerike: 75,9 millioner kroner. Eksempler på tiltak: • Fv. 51 Klanten – avkjøring Brenn (forfallstiltak): 22 millioner kroner. • Fv. 191/192 Haslerud – Fyrandsbråten (forfallstiltak): 40 millioner kroner. • Fv. 287 Linderudbru – Sundbakken (forfallstiltak): 35 millioner kroner. • Fv. 287 Hørja bru – Skjørs bru (forfallstiltak): 25 millioner kroner. • Fv. 40 «nullvisjonsvei» (trafikksikkerhetstiltak): 45 millioner kroner. • Fv. 285 Asdøla bru (utbedringstiltak): 65 millioner kroner. • Fv. 319 Svelvikveien: 50 millioner kroner. • Fv. 8 Bødalen (gang og sykkelvei): 14 millioner kroner. • Fv. 163 Vestern – Nedre Klekken (gang og sykkelvei): 54 millioner kroner. - Den største andelen av midlene innenfor trafikksikkerhetstiltak er foreslått prioritert til Fv. 40, da dette er en av de mest ulykkesutsatte fylkesveiene, sier Skinnes. Tettere oppfølging av driftskontrakter Det skal i handlingsprogram-perioden 2018 - 2021 være en sterkere oppfølging av driftskonktrakter. Fylkeskommunen har som målet at flere skal velge å gå eller sykle i hverdagen. For at sykkel og gange skal bli mer attraktivt er rett vedlikehold, sommer som vinter, viktig. - Ved inngåelse av nye kontrakter skal det settes krav til at frekvensen på brøyting av gang- og sykkelveier skal være lik som på kjørevei, understreker Skinnes. 10 prosent av gang- og sykkelveiene langs fylkesveinettet (gang- og sykkelvei med fylkeskommunalt drift og vedlikeholdsansvar), skal hvert år gjennomgå nødvendig forfallsinnhenting og reasfaltering. Forslaget som nå sendes på høring med frist til 22. september. Handlingsprogrammet vil endelig vedtas i fylkestinget 7. desember ![]() 65 millioner kroner er foreslått til fylkesvei 285 Asdøla bru i Lier. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|