![]() |
|
|
Åpner skole for gatebarn i Brasil med lokal hjelp Av Roy Hansen, 09.03.15 14. mars åpner den norske hjelpeorganisasjonen Futuro Rio en skole for barn med tilhold i favelaene i Rio de Janeiro. En av sponsorene til skolen finner vi i Solbergelva.
Casa da Noruega blir skolen kalt. Veggen er dekorert med norske fjell og skiløpere. Men ellers er det brasilianske barn som står i sentrum i den nye skolen. Den skal romme 300 barn, og eneste kriterium for å kunne skrives inn, er at barna har tilhold i en av de mange favelaene i den delen av byen hvor Futuro Rio arbeider.
- Vi er så glade for å endelig kunne åpne. Det er et desperat behov for skikkelige skoler, med gode lærere. Utdanning er eneste vei ut av fattigdom, sier Snorre Holand, grunnlegger av Futuro Rio. Skolen er bygget med midler fra norske givere og sponsorer fra norsk næringsliv, og er et gratis tilbud til barn og unge som bor i favelaene i Rio i Brasil. En av de viktigste sponsorene er Bane- og Entreprenørservice som holder til i Solbergelva. De skal også være med til Brasil på åpningen, og skal i tillegg være med å dele ut matkasser til de fattige familiene i favelaene. Bane- og entreprenørservice har alene sponset to paller med kasser, og bidrar også med egne drakter til barna på akademiet. Daglig leder Jo Pedersen, bekrefter overfor Eikernytt.no at de reiser over med to ansatte, som selv skal stå for utdelingen. Trenger utdanning Futuro Rio jobber i flere favelaer i Rio de Janeiro. I selve byen bor det mer enn seks millioner mennesker. Av disse bor rundt to millioner i en av byens svært mange favelaer. Skolegang er pliktig i Brasil, men barn med tilhold i favelaene får lite oppfølging. Derfor sier de ofte at er du født i en favela, dør du i en. - Vi ønsker å endre dette, og veien går gjennom skolegang, sier Holand. Selv startet han arbeidet i Rio nærmest ved en tilfeldighet. - Jeg var på ferie, og bodde i ett av de flotte hotellene ved stranden. Det slo meg at det var enorme forskjeller mellom fattig og rik. Jeg ønsket å få et innblikk i «den andre virkeligheten», og fikk avtalt et besøk i en av byens favelaer. Når du først har besøkt en favela glemmer du det aldri. I likhet med alle som opplever store urettferdigheter, følte også jeg at jeg hadde en forpliktelse til å gjøre noe, sier Holand. ![]() Slik ser den norske skolen ut. En av bidragsyterne for å få dette til kommer fra Solbergelva. Samarbeider lokalt Futuro Rio tar tak i barnas lidenskaper, og bruker det som motivasjon for å ta skolen på alvor. I praksis innebærer det at Futuro Rio tar oppfølgingsansvaret i forhold til skolen og nå også bygger sin egen skole. En viktig aktivitet i Academia Futuro er fotball, en lidenskap som de fleste barn i Brasil har. Der får barna mulighet til organisert aktivitet, men det forutsetter at du gjør skolearbeidet ditt. - Vi har ikke noe mål om å utvikle nye landslagsspillere. Men de aller fleste barn i Brasil spiller fotball, og det gir dem noe å fylle fritiden sin med. Våre trenere samarbeider med skolene, og følger opp barn som ikke har noe nettverk hjemme. Vi vil bidra til at barna får sunne verdier, gode holdninger og tro på en fremtid vekk fra fattigdom og nød. Da blir de også mer robuste i forhold til de aktive kriminelle miljøene i området, forteller Holand. Organisasjonen kan vise til mange suksesshistorier, og har lenge jobbet for også å kunne åpne sin egen skole. Derfor er de ekstra glade for nå å kunne åpne Casa da Noruega. Den ligger på halvøya Ilha de Governador nord/øst i byen, der også Futuro Rio har alle sine prosjekter. Skolen er bygget i samarbeid med den administrative ledelsen i favelaen INPS. Det har vært avgjørende at vi jobber for samme mål. Både barn og voksne gleder seg til vi nå kan klippe snorene 14.mars, sier Holand. ![]() Jo Pedersen (t.v.) i Bane- og entreprenørservice bidrar som lokal sponsor til å bedre forholdene for barn og unge i Rio. Her er han sammen med Tom Dybwad i organisasjonen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|