![]() |
|
|
Vil beholde selvråderetten innen Buskerudbyen Av Roy Hansen, 15.06.12 Ordførerne i Eiker-bygdene er ikke bekymret for å gi fra seg selvråderetten med dagens forslag til areal- og transportplan for Buskerudbyen. Planen skal nå sendes ut på høring med frist til 20. september. Etter det skal politikerne spikre ut den endelige kursen.
Areal- og transportplanen som ble lagt fram i dag er utarbeidet i samarbeid med kommunene Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg i tillegg til Statens Vegvesen, Kystverket og Buskerud Fylkeskommune. Men noen full politisk behandling har det ikke vært og planen skal nå ut på høring.
For Eiker-bygdene betyr ikke planen noen dramatiske inngrep for folk flest. Ifølge våre to ordførere er det helt avgjørende med en samlet plan for å takle den voldsomme befolkningsveksten som er ventet å komme. I dag er det ca. 152.000 innbyggere i de fem kommunene til sammen. I 2040 er det beregnet at det vil være så mange som 220.000 innbyggere - en vekst på hele 45prosent på disse 28 årene. - Vi får en spennende utvikling i våre to kommuner de nærmeste årene, men vi er helt avhengige av å gjøre grep innen transport og kollektiv satsing om vi skal unngå et kaos på veiene, sier Ann Sire Fjerdingstad og Bent Inge Bye. Planen som nå legges ut til høring binder opp kommunene i de store trekkene, men ifølge ordførerne er det den enkelte kommune som bestemmer til syvende og sist. - Planen legger opp til at vi skal fortette å bygge i sentrumsnære strøk med 80 prosent av nye boliger. Det betyr at vi fortsatt kan bygge i Bingen og Ormåsen, men trenden er at folk nå vil bo i mer sentrumsnære områder, sier de ordførerne. Satsingen på kollektivtransport i Buskerudbyen er en av bærebjelkene i samarbeidet, og vedtaket om nedleggelse av Steinberg Stasjon var et hardt slag i den sammenheng. Men verken Bent Inge Bye eller fylkesordfører Morten Eriksrød er enig i at det slaget er tapt. - Dette er en sak vi kommer til å kjempe for videre, sier de to - som har svært så forskjellig politisk farge. Slik skal vi bo i Buskerudbyen i fremtiden Levende byer og tettsteder i tilknytning til togstasjonene. Konsentrasjon av boliger, arbeidsplasser og handels- og servicevirksomhet der det er god kollektivtilgang og korte avstander til alt du trenger. Dette er hovedtrekkene i den felles areal- og transportplanen for Buskerudbyen 2013-23 som i dag er vedtatt lagt ut på offentlig høring. Målet er å skape et byområde der det er godt å leve, der det er raskt og effektivt for både innbyggere og næringslivet å reise mellom daglige gjøremål og som samtidig ikke er skadelig for klimaet. – Areal- og transportplan for Buskerudbyen tar et visjonært og langsiktig grep om areal- og transportpolitikken i et regionalt perspektiv, sier Vidar Lande, nestleder i den politiske styringsgruppa for Buskerudbysamarbeidet og ordfører i Kongsberg. Framtidig arealutvikling skal konsentreres til i alt fem regionale utviklingsområder; alle som stasjonsbyer med jernbanen som kapasitetssterk og miljøvennlig ryggrad i transportsystemet. De fem prioriterte områdene er Lierstranda, Drammen sentrum, Mjøndalen, Hokksund og Kongsberg sentrum. Vestfossen er også prioritert som et lokalt utviklingsområde. Hver av de seks prioriterte byer og tettsteder skal ha flerfunksjonell utvikling med boliger, arbeidsplasser og et mangfoldig service- og tjenestetilbud. I et lokalt perspektiv vil en slik by- og tettstedsutvikling styrke eksisterende kollektivtransport og gjøre det enklere og mer effektivt å gå og sykle. – Selv om det legges opp til mer konsentrerte byer og tettsteder, skal det sørges for luftige møteplasser og grønne lunger slik at både barn, ungdom, voksne og eldre kan trives i sentrum, sier Lande. Det er historisk når det nå er laget en felles areal- og transportplan for Buskerudbyen. Buskerudbyen er i dag et av landets raskest voksende byområder og det er derfor spesielt viktig nå, at felles strategier for utvikling av arealer og transportsystem fastlegges. Da kan vi bidra til å få et effektivt transportsystem, attraktive byer, tettsteder og bygder, redusere klimagassutslipp og få et langsiktig og bærekraftig utbyggingsmønster som bevarer grønne arealer. – Det er ikke noe alternativ. Hvis vi ikke gjør noe nå, vil vi kunne få en byregion preget av kø, kaos og forurensning. Samarbeid er den eneste muligheten vi har til å unngå dette, sier Lande. Her er det endelige høringsforslaget - Last ned PDF-fil HER « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|