![]() |
|
|
Tiltak skal redusere flomskader på fylkesveiene Av Redaksjonen, 16.03.18 Buskerud fylkeskommune og Statens Vegvesen vurderer flomrisikoen fortløpende og er klare til å sette inn tiltak for å redusere skadene på veinettet.
Årsaken til det ekstra fokuset er at det i år er kommet mer snø enn vanlig i fjellet og i lavlandet - noe som kan føre til flomskader.
- Buskerud fylkeskommune har ansvar for over 1.800 km fylkesvei, og flomskader på veiene kan føre til store kostnader for samfunnet. Vi er derfor opptatt av å forebygge skader, sier samferdselsdirektør i Buskerud fylkeskommune, Gro Solberg. Fylkeskommunen er som eier av veiene i tett dialog med Statens Vegvesen når det gjelder vårens snøsmelting. - Vi jobber etter tre mulige scenarioer, forklarer Rolf-Helge Grønås, avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, avdeling Buskerud. • Rask avsmelting i lavlandet - flomfare med utfordringer i lokale elver, bekker, stikkrenner og grøfter. • Rask avsmelting i høyfjellet - flomfare i de store vassdragene (Lågen, Drammenselva m.fl.). Skjer vanligvis i slutten av mai – juni. • Avsmelting uten store varmeperioder og eller nedbørsperioder - ingen flom eller tiltak ut over de vanlige driftsoppgavene. Veisjefen orienterte nylig samferdselspolitikerne i fylkeskommunen om hvordan de jobber når det gjelder beredskap for vårsmeltingen. - Det er betryggende at de har så høy beredskap og fokus på dette. Det er jeg veldig glad for, sier Olav Skinnes (SP), som er leder av hovedutvalget for samferdsel. Grønås forklarte politikerne at de har høyt fokus på mulig flom, og viste til at de benytter tilgjengelige hjelpemidler for å kunne vurdere flomrisikoen fortløpende, slik som værdata, snømengder og fyllingsgrad i vannmagasiner. • Kjente kritiske punkter og områder holdes under oppsikt. • Kartlegge og vurdere tiltak for evt. nye kritiske punkter og områder. • Omkjøringsruter. Driftstiltak som gjennomføres er fjerning av is i grøfter som hindrer vannavrenning, tining og oppstaking av stikkrenner og kummer, fjerning av snø og is som hindrer vannavrenning fra veibanen og høvling og fresing av brøytekanter før snøsmeltingen starter. - Det er viktige tiltak som gjennomføres for å forebygge flomskader, og som veieier føler vi oss godt forberedt når våren kommer, avslutter Gro Solberg i Buskerud fylkeskommune. ![]() Store vannansamlinger er ikke bare farlig for trafikanter - det er også skadelig for selve veien og det koster igjen samfunnet store summer. Fylket og Statens Vegvesen har nå lagt planer for å redusere skadeomfanget så mye som mulig. (Foto: Bfk) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|