Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Planlegger gigantisk næringsutvikling i Mjøndalen

Av Roy Hansen
,  30.01.19


Isachsen Anlegg planlegger nå en gigantisk næringsutvikling i Mjøndalen. Dette innebærer hele Ryghkollen og Mile-området. Men når det kan bli byggestart, er det ingen som vet.

Anders Høiback i Isachsen Anlegg og ordfører Bent Inge Bye presenterte i dag planene for en massiv næringsutbygging på Ryghkollen og på Mile i Mjøndalen. Men når det hele kan starte er høyst usikkert.
I dag ble planene for en massiv utbygging av næringseiendommer på Ryghkollen og Mile presentert av Isachsen Anlegg i Solbergelva. Dette er planer, dersom de blir realisert, vil endre området radikalt for alltid.

Ikke minst gjelder det trafikksituasjonen, som hver dag er et mareritt for de som skal ut og inn av Mjøndalen.

Områdene det her dreier seg om er grustaket på Ryghkollen, områdene mellom Ryghkollen og Drammenselva og på selve Mile. Til sammen dreier det seg om vel 500 mål med næringsarealer, men foreløpig ingen boliger ettersom de tre områdene i dag er regulert til nettopp næring.

Anders Høiback i Isachsen Anlegg presenterte planene sammen med ordfører Bent Inge Bye. Med på presentasjonen var også folk fra grunneierne, Rambøll og ikke minst naboene i området. Det skal også være et folkemøte om saken i kveld.



Mile-området vil bli preget av et nytt veisystem med på- og avkjøring til E 134. Dette vil løse mye av problemene som i dag er i Mjøndalen syd.


Noen forutsetninger
Den største og viktigste forutsetningen for at dette enorme prosjektet skal la seg gjennomføre, er veisituasjonen. Det må nemlig bygge hele 3,5 kilometer med ny vei for å komme til de tre nye områdene.

Området nærmest Drammenselva skal også inneholde en garasje for tog på hele 40 mål. Selve næringsparken skal bygges oppe på denne garasjen. Men det forutsetter at Bane Nor er med på planene.

Hele grustaket på Ryghkollen skal fjernes og massene herfra skal brukes lokalt i prosjektet. Det er enorme mengder med grus og entreprenøren antyder at det dreier seg om én million kubikkmeter.

Mile vil etter all sannsynlighet inneholde en miljøstasjon i fremtiden selv om Renovasjonsselskapet for Drammensregionen opprinnelig har ønsket å flytte stasjonen. Planene som ble lagt fram i dag inneholder derfor en miljøstasjon, men mye av området må graves opp. Det er nemlig anlagt på en søppelfylling.

Denne søppelholdige massen ser Isachsen for seg at de kan pakke inn og legge under en park som er planlagt mellom Mile og Åsen.



I det nåværende grustaket er det planlagt bygget to næringsparker i en form for terrasse. Over én million kubikkmeter masse må fjernes, men skal brukes i byggingen av parken.


Miljøgate
Drammensveien over Ryghkollen er som kjent sterkt trafikkbelastet og beboerne her er mildt sagt frustrerte over dagens situasjon. Derfor vil en veiomlegging være kjærkommen. Ifølge prosjektet skal en ny vei fra Ryghkollen gå langs det nye industriområdet og parallelt med E 134 til et nytt stort kryss omtrent der Plantasjen ligger i dag.

På denne måten vil veistrekningen fra Ryghgata til toppen av Ryghkollen kunne gjøres om til miljøgate hvor kun busser og myke trafikanter kan kjøre i tillegg til de som bor i området.

Per W. Haaland er en av de mer «hørbare» naboene i området og har gått i bresjen mot utbyggingen av asfaltverk og andre satsinger i området. Nå er han imidlertid positiv til denne nye planen - ikke minst på grunn av den planlagte miljøgata som vil bedre trafikksituasjonen betraktelig for de som bor i området.



Her ser vi hvordan hele den gigantiske næringsparken vil se ut fordelt på tre områder.


Samarbeid med kommunen
Ordfører Bent Inge Bye kunne fortelle at planene allerede var presentert for folk i samferdselsdepartementet. Han mente en slik utbygging ville løse en rekke trafikkproblemer i Mjøndalen samtidig som det tilfører kommunen en rekke arbeidsplasser. Han understreket at Nye Drammen trenger nye industriområder ettersom flere bedrifter må flytte ut fra mer sentrale strøk for å gi plass til økt boligbygging.

Mange år
Selv om både Isachsen, Rambøll og kommunen har jobbet med disse planene en stund, er det langt fram til det første spadestikket. I beste fall tar det nærmere to år å få planene ferdige og godkjente i kommunen - og da uten for mange innsigelser.

De er også avhengige av at Bane Nor og Statens Vegvesen spiller på lag, og det er ingen selvfølge. Når byggingen kan starte er det derfor ingen som tør spå noe om i dag. Men ett er sikkert - denne utbyggingen vil ta mange år.

Det kommer også til å bli en sak om hvem som skal betale for infrastrukturen her. Anders Høiback mener dette må bli et spleiselag mellom alle brukerne av veinettet, men utelukker at privatpersoner i området vil måtte være med på spleiselaget. Noen bomfinansiering ser han heller ikke for seg.



Det planlegges altså byggingen av en stor toggarasje for hensetting av tog slik Bane Nor har tenkt fra før av i området. Det nye er at denne skal være under tak - og over skal det bygges en stor næringspark.


Alle illustrasjonene er laget av Rambøll.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 248
Bedre enn i 2020: 35.08%
Dårligere nn i 2020: 8.87%
Elendig: 15.32%
Koronafri: 11.69%
Langt bedre: 4.03%
Som i 2020: 25.00%