![]() |
|
|
Planlegger gigantisk næringsutvikling i Mjøndalen Av Roy Hansen, 30.01.19 Isachsen Anlegg planlegger nå en gigantisk næringsutvikling i Mjøndalen. Dette innebærer hele Ryghkollen og Mile-området. Men når det kan bli byggestart, er det ingen som vet.
I dag ble planene for en massiv utbygging av næringseiendommer på Ryghkollen og Mile presentert av Isachsen Anlegg i Solbergelva. Dette er planer, dersom de blir realisert, vil endre området radikalt for alltid.
Ikke minst gjelder det trafikksituasjonen, som hver dag er et mareritt for de som skal ut og inn av Mjøndalen. Områdene det her dreier seg om er grustaket på Ryghkollen, områdene mellom Ryghkollen og Drammenselva og på selve Mile. Til sammen dreier det seg om vel 500 mål med næringsarealer, men foreløpig ingen boliger ettersom de tre områdene i dag er regulert til nettopp næring. Anders Høiback i Isachsen Anlegg presenterte planene sammen med ordfører Bent Inge Bye. Med på presentasjonen var også folk fra grunneierne, Rambøll og ikke minst naboene i området. Det skal også være et folkemøte om saken i kveld. ![]() Mile-området vil bli preget av et nytt veisystem med på- og avkjøring til E 134. Dette vil løse mye av problemene som i dag er i Mjøndalen syd. Noen forutsetninger Den største og viktigste forutsetningen for at dette enorme prosjektet skal la seg gjennomføre, er veisituasjonen. Det må nemlig bygge hele 3,5 kilometer med ny vei for å komme til de tre nye områdene. Området nærmest Drammenselva skal også inneholde en garasje for tog på hele 40 mål. Selve næringsparken skal bygges oppe på denne garasjen. Men det forutsetter at Bane Nor er med på planene. Hele grustaket på Ryghkollen skal fjernes og massene herfra skal brukes lokalt i prosjektet. Det er enorme mengder med grus og entreprenøren antyder at det dreier seg om én million kubikkmeter. Mile vil etter all sannsynlighet inneholde en miljøstasjon i fremtiden selv om Renovasjonsselskapet for Drammensregionen opprinnelig har ønsket å flytte stasjonen. Planene som ble lagt fram i dag inneholder derfor en miljøstasjon, men mye av området må graves opp. Det er nemlig anlagt på en søppelfylling. Denne søppelholdige massen ser Isachsen for seg at de kan pakke inn og legge under en park som er planlagt mellom Mile og Åsen. ![]() I det nåværende grustaket er det planlagt bygget to næringsparker i en form for terrasse. Over én million kubikkmeter masse må fjernes, men skal brukes i byggingen av parken. Miljøgate Drammensveien over Ryghkollen er som kjent sterkt trafikkbelastet og beboerne her er mildt sagt frustrerte over dagens situasjon. Derfor vil en veiomlegging være kjærkommen. Ifølge prosjektet skal en ny vei fra Ryghkollen gå langs det nye industriområdet og parallelt med E 134 til et nytt stort kryss omtrent der Plantasjen ligger i dag. På denne måten vil veistrekningen fra Ryghgata til toppen av Ryghkollen kunne gjøres om til miljøgate hvor kun busser og myke trafikanter kan kjøre i tillegg til de som bor i området. Per W. Haaland er en av de mer «hørbare» naboene i området og har gått i bresjen mot utbyggingen av asfaltverk og andre satsinger i området. Nå er han imidlertid positiv til denne nye planen - ikke minst på grunn av den planlagte miljøgata som vil bedre trafikksituasjonen betraktelig for de som bor i området. ![]() Her ser vi hvordan hele den gigantiske næringsparken vil se ut fordelt på tre områder. Samarbeid med kommunen Ordfører Bent Inge Bye kunne fortelle at planene allerede var presentert for folk i samferdselsdepartementet. Han mente en slik utbygging ville løse en rekke trafikkproblemer i Mjøndalen samtidig som det tilfører kommunen en rekke arbeidsplasser. Han understreket at Nye Drammen trenger nye industriområder ettersom flere bedrifter må flytte ut fra mer sentrale strøk for å gi plass til økt boligbygging. Mange år Selv om både Isachsen, Rambøll og kommunen har jobbet med disse planene en stund, er det langt fram til det første spadestikket. I beste fall tar det nærmere to år å få planene ferdige og godkjente i kommunen - og da uten for mange innsigelser. De er også avhengige av at Bane Nor og Statens Vegvesen spiller på lag, og det er ingen selvfølge. Når byggingen kan starte er det derfor ingen som tør spå noe om i dag. Men ett er sikkert - denne utbyggingen vil ta mange år. Det kommer også til å bli en sak om hvem som skal betale for infrastrukturen her. Anders Høiback mener dette må bli et spleiselag mellom alle brukerne av veinettet, men utelukker at privatpersoner i området vil måtte være med på spleiselaget. Noen bomfinansiering ser han heller ikke for seg. ![]() Det planlegges altså byggingen av en stor toggarasje for hensetting av tog slik Bane Nor har tenkt fra før av i området. Det nye er at denne skal være under tak - og over skal det bygges en stor næringspark. Alle illustrasjonene er laget av Rambøll. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|