![]() |
|
|
Motorvarmere reduserer miljøproblemene Av Redaksjonen, 10.02.10 I vinterkulda er norske byer blant de mest forurensede i Europa. Problemet ville vært mindre dersom flere hadde motorvarmer på bilen, sier forsker Rolf Hagman (bildet) ved Transportøkonomisk Institutt.
Utslipp fra trafikken bidrar sterkt til at byen på vinterstid plages av en luftforurensning som kan være skadelig for innbyggernes helse. Med motorvarmer kan utslippene reduserer betydelig. I minus 20 grader vil for eksempel utslippene av karbondioksid (CO) og hydrokarboner (HC) reduseres med 80 prosent de første kilometerne dersom man bruker motorvarmer. En dieselbil vil i tilsvarende situasjon redusere sine partikkelutslipp med 50 prosent.
Mindre utslipp med varme motorer Forsker Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt mener flere motorvarmere ville bidratt til bedre luftkvalitet på vinterstid. – En kald motor har store utslipp i oppstartsfasen før motoren blir varm, og utslippene blir mindre hvis motoren er varmet opp på forhånd. Bruk av motorvarmer reduserer utslippene av alle helseskadelige stoffer, og gevinsten blir større jo lavere temperatur det er, forteller han. Hovedårsaken til miljøgevinsten ligger i at bilens katalysator begynner å virke raskere når motoren er oppvarmet på forhånd. – Alle moderne bensinbiler har en treveiskatalysator. Denne renser eksosen og reduserer utslipp av partikler, CO og NOx, men den begynner først å virke når den har blitt varm. Hvis motoren er kald, må bilen kjøre flere kilometer før temperaturen kommer så høyt og katalysatoren begynner å fungere, sier han. En kald motor bruker også mer drivstoff, og testresultater viser at drivstofforbruket med motorvarmer kan reduseres med 50 prosent under motorens normale oppvarmingsfase. Effekt på både diesel og bensin Gjennom avgiftsendringer har regjeringen lagt opp til å øke andelen dieselbiler på bekostning av bensinbiler fordi dieselmotorene slipper ut mindre av klimagassen CO2. Samtidig slipper dieselmotorene ut mer nitrogendioksider og mer helseskadelige partikler. I 2006 var bare to av ti biler i Norge dieselbiler. I 2009 var andelen 40 prosent. Gjennom handlingsplanen for elektrifisering av veitransporten, legger regjeringen opp til at 10 prosent av alle norske biler skal være elbiler i 2020. Administrerende direktør Morten Berg i DEFA mener det er viktig at man likevel ikke glemmer miljøaspektet ved bensin- og dieselbiler. – Det er flott at regjeringen satser på i størst mulig grad å legge om til elektriske biler, men selv om de lykkes med denne målsettingen vil fremdeles 90 prosent av bilparken bestå av bensin- og dieselbiler. Det er fint å bygge ut med ladestasjoner til elbiler, men man bør samtidig legge til rette for bruk av motorvarmer, slik at det blir lettere å ta miljøhensyn også for dem som kjører på bensin og diesel, sier Berg. Fakta om norske biler • Det er totalt 2.694.540 biler under 3,5 tonn i Norge. • 61 prosent av bilene går på bensin. • Seks av ti norske biler har ikke motorvarmer. • Fire av ti kjøreturer i Norge er på under tre kilometer. • Regjeringen har som målsetting at 10 prosent av bilene i Norge innen 2020 skal være el-biler. Hvis de lykkes, vil likevel 90 prosent gå på diesel eller bensin. ![]() « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|