|
|
Gir 140.000 kroner til fem lokale talenter Av Redaksjonen, 07.12.20 Fem unge talenter fra Drammen og Eiker er denne uken tildelt Sprang kulturstipend på til sammen 140.000 kroner fra Sparebanken Øst.
- Vi mottok mange gode søknader, så juryen hadde en krevende jobb. I vår vurdering la vi vekt på at kandidatene skulle vise til gode resultater, og at de skulle ha vist en vilje til å satse. De fem vinnerne er verdige mottakere og det skal bli svært spennende å følge dem videre, sier Per Øyvind Mørk, i Sparebanken Øst. Sprang-stipendet er midler som blir satt av fra bankens overskudd etter regnskapsårets slutt. For å være kvalifisert til å få stipendet må søkerne være i alderen 18 – 30 år, ha oppnådd et godt faglig nivå innen musikk, scenekunst, kreativ kunst eller litteratur og være fra Drammen eller Øvre Eiker kommune. Tildeling av Sprang kulturstipend skjer i desember hvert år. Kulturstipend-mottakerne er: - Olga Jørgensen (27) fra Drammen: Piano – 30.000 kroner. - Åsleik Kapstad (20) fra Drammen: Klassisk accordion og jazz saksofon – 30.000 kroner. - Marie Firing Lemme (20) fra Øvre Eiker: Artist og låtskriver – 30.000 kroner. - Helene Nordbye Nybø (24) fra Drammen: Skuespill – 30.000 kroner. - Jørgen Benjamin Windborg Larsen (22): Dans/scenekunst – kroner 20.000. Jørgen mottok også stipend i 2019 på kroner 20.000. Totalt 40.000 kroner.
Åsleik Kapstad: Ble tatt opp på Norges Musikkhøgskole i løpet av tiden på videregående ved St. Hallvard. Søkte seg deretter inn med accordion på Det Kongelig Danske Musikkonservatorium hvor han fikk toppkarakteren 12 ved opptaksprøven. Har deltatt og vunnet flere musikkmesterskap og masterclass i Europa. Drømmer om å oppnå internasjonalt nivå på begge instrumenter, men ønsker fortsatt å bidra i lokalsamfunnet. Stipendiet skal bruke til å kjøpe nytt accordion og videre studium.
Helen Nordbye Nybø: Har spilt teater fra 11-års alderen. Gått på teaterlinje på folkehøgskole og ved Høyskolen Kristiania. Hun ønsker å videreutvikle sin egenskrevede forestilling og ta forestillingen inn i den kulturelle skolesekken. Stipendet skal brukes til oppsetning av forestillingen. Teksten har utgangspunkt i Henrik Ibsens verk, og kan være med på å gi barn og unge økt forståelse for og kjennskap til norsk litteratur. Forestillingen anser hun som viktig for en sårbar målgruppe, og handler om å tørre å være seg selv.
« Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|