![]() |
|
|
Flytter og dropper omstridte bomstasjoner Av Roy Hansen, 05.08.19 Lokalbefolkningen i Kongsberg fikk i dag en god nyhet fra samferdselsminister Jon Georg Dale. Den omstridte bommen vest for byen mot Meheia flyttes. I tillegg droppes den planlagte bommen ved Teigen-undergangen på Fv. 286.
- For denne regjeringen er det viktig å redusere bompengebelastningen for folk. Vi har derfor bestemt å flytte bommen som lokalbefolkningen i Kongsberg mener rammer en del av innbyggerne unødvendig hardt. I tillegg setter vi ikke opp den planlagte bommen på fylkesvei 286 nå, sier samferdselsministeren Jon Georg Dale.
Dette gjelder altså bommen på Grosvoldveien som var planlagt i forbindelse med utbedringen av den såkalte Teigen-undergangen. Som de fleste vet er denne en aldri så liten flaskehals på Fv. 286. Det skal vurderes etter ett år om «lekkasjen» fra E 134 er så stor at det blir nødvendig med en bom her. Samferdselsminister Jon Georg Dale orienterte i dag om bomstasjoner ved Kobbervoll bru, like ved anleggsområdet til veiprosjektet E 134 Damåsen - Saggrenda. Under et besøk til området sa han at bomstasjonen på nye E 134 ved Saggrenda blir flyttet åtte kilometer vestover. Plasseringen av bomstasjonen har vært kjent lenge, men de siste månedene har lokalbefolkningen engasjert seg for å få den flyttet. – Vi ønsker ikke at innbyggerne på Meheia skal bli usosialt rammet ved byggingen av et viktig veiprosjekt. Jeg ønsker ikke at folk skal måtte passere en bomring hver dag når de skal i barnehagen, kjøpe melk og brød eller følge barna til fotballtrening. Denne plasseringen er såpass uheldig at jeg har valgt å flytte den, sier Dale. Den planlagte bomstasjon på fylkesvei 286 - Grosvoldveien - blir ikke etablert nå. Etter ett års drift av ny vei skal Statens Vegvesen gjøre en evaluering av økonomien i prosjektet og de trafikkmessige konsekvensene av å ikke ha bom på veien, heter det i en pressemelding. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|