![]() |
|
|
Massiv kritikk mot Bane Nor på nytt folkemøte Av Roy Hansen, 05.09.17 Kritikken mot Bane Nors utredning av mulighetene for to spor mellom Hokksund og Drammen, samt to tog i timen, fikk en ny runde med slakt på folkemøtet i går kveld.
Aksjonskomiteen for bevaring av Steinberg stasjon hadde sammen med Steinberg Velforening invitert alle de politiske partiene til møte om hva de mente om saken. I tillegg var Bane Nor invitert, men de møtte ikke.
For beboerne på Steinberg er det viktig å opprettholde stasjonen som et stoppested - og ikke et sted hvor togene suser forbi i 160 km/t. Politikerne ble derfor utfordret på å rekke opp handa dersom de ønsket stopp. De fleste var krystallklare, mens Høyres Kristin Ørmen Johnsen var nok litt mer tvilende. Dette var etter hennes mening en sak for lokalpolitikerne - ikke de som stortingsrepresentanter. Ute på høring Bane Nors planer ligger nå ute til høring og kommunene skal si sitt. I Nedre Eiker er det enighet om at strekningen Drammen til Mjøndalen er relativ uproblematisk og kan bygges ut, mens det for Mjøndalen til Hokksund er langt større utfordringer. Også Øvre Eiker ber om en bedre utredning. Og nettopp kvaliteten på utredning ble sterkt kritisert i går. Leder av aksjonskomiteen, Olav Gåserød, var som vanlig nøktern, men krystallklar i sin fremstilling av saken. Han plukket det ene argumentet etter det andre fra hverandre og konkluderte med at hele utredningen var tendensiøs til fordel for Bane Nors anbefalte løsning med spor utenom Steinberg og over mye dyrbar matjord inn i Øvre Eiker. Det er nå laget en egen aksjonsgruppe for dem som ønsker å beholde husene sine på Steinberg. Mange av dem føler at stemmen deres ikke blir hørt i debatten, og innløsing av hus og båndlegging av arealer ble derfor et tema på dette møtet. De fikk støtte fra politikerne om at det var viktig med en rask avklaring og at en eventuell innløsing gikk rettferdig for seg slik at erstatningen gjorde det mulig å etablere seg andre steder med samme standard. Politisk enighet Gårsdagens debatt var ikke ment som en valgkampsak, og ble det heller ikke. Til det var enigheten debattantene imellom for stor. Men den understreket at Bane Nor og konsulentfirmaet Norconsult som har laget rapporten for Bane Nor, må gå i seg selv. Rapporten ble nemlig slaktet av flere politikere med Per Olaf Lundteigen og Arne Nævra i spissen med KrF solide støttespillere. Men Jon Helgheim fra FrP skåret på at det var hans parti som gjennom sin samferdselsminister fikk gjenåpnet stasjonen - på tross av protester fra både Bane Nor og NSB. Det ble også etterlyst et større engasjement fra lokalpolitikerne i denne saken og at de ulike partiene i Øvre og Nedre Eiker burde snakke mer sammen. Nå har også Fylkesmannen varslet innsigelser mot det sørlige alternativet på grunn av jordverninteresser. Siste ord er dermed ikke sagt i denne saken. ![]() Leder for aksjonsgruppa, Olav Gåserød, orienterte om de siste beregningene for to spor og to tog i timen mellom Drammen og Hokksund. I panelet satt (f.v.) Jørgen H. Wilhelmsen (R), Per Olaf Lundteigen (SP), Ståle Sørensen (MDG), Kristin Ørmen Johnsen (H), Masud Gharahkhani (AP), Jon Helgheim (FrP) og Turid Solberg Thomassen (KrF). « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|