![]() |
|
|
Fremdeles greit å kjøre båt med høy promille Av Redaksjonen, 15.01.19 I dag ble det kjent at Stortinget sier nei til forslaget fra fire KrF-representanter om en lavere promillegrense til sjøs. Dette er i samsvar med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling.
– Det er helt uforståelig at promillegrensen for fritidsbåtførere ikke senkes fra 0,8 til 0,2. Skal dødstallene ned, må også promillegrensen ned, sier generalsekretær i MA – Rusfri Trafikk, Elisabeth Fjellvang Kristoffersen.
– Ingen reell fare Begrunnelsen fra komiteen, samt fra næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, er at det er grunn til å tro at det er promille over 0,8 som representerer en reell fare på sjøen. I tillegg hevdes det at det ikke finnes ressurser til et økt kontrollnivå av promille til sjøs. – Jeg kan ikke tro at politikerne virkelig mener at det er akseptabelt å føre en båt med en promille oppunder 0,8, sier Kristoffersen. Det er ingen tvil om at vår vurderingsevne er svekket og risikovilligheten høynet på dette promillenivået. Hun mener argumentet om at det ikke er nok ressurser til økt kontrollnivå, er et ikke-argument. – Vi kan ikke ta hensyn til dagens ressurssituasjon når vi skal endre eller lage lover og regler, hvordan skulle da samfunnsutviklingen bli? Det som er viktig er at vi får et godt regelverk for å forhindre fatale båtulykker. Mange rusrelaterte ulykker I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001. På tross av nedgangen holder antall omkomne med alkoholpåvirkning seg noenlunde stabilt. – Mellom hver tredje og hver fjerde dødsulykke fra fritidsbåt er rusrelatert. I tillegg er det store mørketall grunnet manglende obduksjon, at ikke alle omkomne blir funnet, samt at alkoholstatus knyttes til den avdøde og ikke føreren av fartøyet. I motsetning til på vei, registreres ikke en dødsulykke der passasjeren omkommer som følge av at føreren er påvirket, som en dødsulykke med rus, påpeker generalsekretæren. Statens Havarikommisjon for transport arbeider nå med å samle mest mulig ulykkesdata fra fritidsbåtulykker, som vil danne grunnlag for en rapport som skal være ferdig i 2019. Sjøfartsdirektoratet har, i samarbeid med Sakkyndig råd for fritidsfartøy, fått i oppdrag fra næringsministeren om å utarbeide en handlingsplan for å få ned antall ulykker på sjøen. MA – Rusfri Trafikk forutsetter at promille vil bli viet grundig oppmerksomhet i denne handlingsplanen, og at konklusjonen blir den samme som ekspertgruppen konkluderte med i 2012, nemlig at promillegrensen til sjøs bør senkes. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|