![]() |
|
|
Får ekstra støtte til markedsføring i utlandet Av Redaksjonen, 02.12.11 Det er tøffe markedsforhold for reiselivet. Hovedutvalget for regionalutvikling i Buskerud fylkeskommune har derfor vedtatt å gi Geilo, Hemsedal og Hallingdal reiseliv en ekstrabevilgning til markedsføring. ![]() Reiselivet i Buskerud sliter med å skaffe nok gjester og det er spesielt utenlandsmarkedet som svikter. Nå er det bevilget mer penger til markedsføring for aktører i Hemsedal og Hallingdal. (Illustrasjon) Markedssituasjonen for reiselivet i Buskerud er nå svært vanskelig. Aktørene melder om tøffe markedsforhold, sterk konkurranse og forsiktighet med pengebruk hos kunder i viktige volummarkeder som England, Tyskland, Nederland og Danmark. Det er også signaler om at reiseaktiviteten dreier sterkere mot lavprisreisemål, og nedgang i antall korte ferier som følge av finanskrisen i Europa. Derfor vedtok politikerne i hovedutvalget torsdag ettermiddag å bevilge 462.500 kroner ekstra til utenlandsmarkedsføring. Markedsmidlene tildeles de største destinasjonene for å stimulere til størst mulig vekst og volum, og som en tilleggsbevilgning til allerede innsendte markedsplaner. Fordeling av midlene • Hemsedal vinter: 150.000 kroner • Geilo vinter: 100.000 kroner • Hallingdal Reiseliv sommer: 82.500 kroner • Hemsedal sommer: 80.000 kroner • Geilo sommer: 50.000 kroner Tapt andeler i flere år En del av destinasjonene i Buskerud har gjennom flere år tapt markedsandeler på utenlandsmarked. Det er også relativt få destinasjoner i Buskerud som jobber i utenlandsmarkeder. Gjennom Regional delplan reiseliv er det definert at markedsarbeidet må intensiveres, og at veksten i kunder må skje gjennom å øke andel utenlandske gjester. Dette krever målrettet og langsiktig jobbing i markedet, med salg og med strategiske allianser. Vekst innen 2016 Regional delplan reiseliv definerer et hovedmål om vekst på tre prosent i norske og fire prosent i utenlandske gjestedøgn innen 2016. Målsettingene betinger mer ressurser til markedsføring. Markedsprogrammet ble opprettet i handlingsplan 2010/11 som et 3-årig program, og skal gjennomgå en evaluering høsten 2012. Det er så langt tilført to mill. kroner årlig, og midlene tilført i 2011 er fordelt. Fakta: Reiselivet i Buskerud • Buskerud er ett av de største reiselivsfylkene i Norge og med Hallingdal som er landets største reiselivsregion. • Fylket har et mangfold av reiselivsattraksjoner og opplevelser både i vinter- og sommersesong. • Reiselivsnæringene i Buskerud omsetter for omlag 7,4 milliarder kroner i året. • Rundt 2,3 millioner kommersielle overnattinger årlig. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|