![]() |
|
|
Knutepunktene i Nye Drammen fylles med innhold Av Redaksjonen, 28.08.19 Forrige uke ble det offentliggjort hvor knutepunktene skal være i de ulike kommunedelene. Tirsdag ble arbeidet med knutepunktene tatt et godt steg videre. Nå skal de fylles med innhold.
Virksomhetsledere, avdelingsledere, tillitsvalgte og noen ressurspersoner var igjen samlet i Samfunnshuset i Mjøndalen for å jobbe med knutepunkt, melder Nye Drammen på sine nettsider.
Plasseringene er allerede kjent, så denne dagen var det innholdet som skulle diskuteres og bestemmes. Hovedmålet for dagen var å jobbe frem hva de ulike knutepunktene faktisk skal romme. Innbyggere fra alle dagens tre kommuner har ment mye om hva og hvordan knutepunktene bør være og hva det bør inneholde. Folkets innspill etter 11 dialogmøter i vinter og vår er det viktigste utgangspunktet for det videre arbeidet med knutepunktene. Alle blir forskjellige Praten gikk høyt og flittig når det ble jobbet i grupper i samfunnshuset. Det ble reflektert over innbyggerperspektiver versus faglig perspektiv på knutepunktet, og ulikheter versus likeverdighet. Det eksisterende samspillet mellom kommune og innbyggere er allerede kartlagt. Nå handler det om hvordan de skal benytte mangfoldet og ressursene som allerede er i kommunedelene på en best mulig måte. Hvilke tjenester de skal tilby hvor, hvordan de skal komme nær innbyggerne, hvordan skal de treffe alle lag av befolkningen og hva er viktigst å få på plass først. ![]() Praten gikk ivrig da det ble jobbet i grupper. Noen eksempler på innhold i knutepunktene kan være innbyggertorg, sosial møteplass med mattilbud, lavterskeltilbud og forebyggende tjenester, utlån (bøker, utstyr), kulturtilbud, ungdomstilbud, møterom for lag og foreninger eller spesielle råd- og veiledningstjenester, for å nevne noe. Men i og med at kommunedelene er svært ulike på mange måter, vil også knutepunktene bli ulike. De vil trenge ulikt innhold. Det eneste som foreløpig er sikkert at det blir et nærutvalg på alle knutepunktene. Bortsett fra det, vil noe vil trolig bli felles for mange, men mye vil også bli forskjellig. Fem prosjektledere Fem prosjektledere skal nå ta ansvar for å samle alle innspill og holde i trådene rundt det videre arbeidet mot knutepunktene. Patricia Garcia skal ha ansvar for knutepunkt 1 og 2 og Jon Espen Palm skal ha for knutepunktene 3 og 8. Disse omfatter deler av Nedre Eiker kommune i dag. - Det er overveldende å høre hvor mye bra som foregår i kommunedelene, men samtidig er det mange gode og viktige innspill som vi må jobbe videre med, sa Kari Dehli Halvorsen om «sine» knutepunkt etter at alle hadde kommet med sine innspill. Prosjektleder Patricia Garcia fikk tilbakemeldinger på viktigheten av ikke å fremstå for offentlige. – Vi kan ikke sitte bak en skranke, Garcia. De fem prosjektlederne skal samle trådene og sørge for at knutepunktene blir sparket i gang til årsskiftet. Knutepunktene i Nedre Eiker 1. Mjøndalen, Åsen, Steinberg og Ytterkollen: Rådhuset i Mjøndalen. 2. Krokstadelva og Stenseth: Folkets Hus. 3. Solbergelva, Solbergmoen og Åssiden: Delt løsning mellom LIGO-senteret og Solberg sport- og kultursenter. ![]() Ledere på ulike nivåer møttes i Mjøndalen for å finne ut hva de ulike knutepunktene i den nye kommunen skal inneholde. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|