![]() |
|
|
Finanskrise påvirker ikke våre oppussingsplaner Av Redaksjonen, 23.02.12 To av tre nordmenn sier finanskrisa ikke har betydning for deres oppussingsplaner, i følge ny meningsmåling. ![]() Håvard Bungum i mittanbud.no, registrerer at vi er langt mer optimistiske når det kommer til pengebruk i eget hjem enn det vi gitr uttrykk for ellers. Nesten 75 prosent av de spurte tror utviklingen i internasjonal økonomi vil ha betydning for deres privatøkonomi, men det er en frykt som tilsynelatende har liten effekt på våre planer for nytt bad eller nye farger på veggene. Bare 17 prosent sier at den makroøkonomiske situasjonen påvirker slike valg, mens 10 prosent sier at den økonomiske usikkerheten har fått dem til å utsette planer om å pusse opp. 479 personer deltok i undersøkelsen, som ble gjort i desember og januar blant brukere som har lagt håndverksjobber ut på mittanbud.no. – Disse tallene forteller egentlig to ting, sier Tom Staavi, redaktør i Dine Penger. – Selv om nordmenn sier at den dårlige utviklingen ute vil kunne påvirke oss her hjemme, så tror de egentlig ikke på det. Og for 70-80 prosent av befolkningen er det helt rett: Mange er i trygge jobber, enten i det offentlige eller i solide bransjer som går godt, som for eksempel oljeindustrien, sier han. Vi har opplevd, og er fortsatt midt i, en eksepsjonell velstandutvikling, helt uten sidestykke i norsk historie. Ute i verden har det vært krise på krise, økonomisk eller politisk, helt siden slutten av 1980-tallet. Men gjennom denne perioden har så godt som alle nordmenn fått det bedre. - Det er ikke rart at folk tror vi er immune. At vi ikke er det, er en annen historie. Samtidig har det ganske lenge vært slik at vi stadig vil pusse opp. Vi er generelt fryktelig glad i hjemmene våre, sier Staavi. Aktiviteten hos anbudsselskapene forteller samme historie. – Vi har formidlet over 134.000 jobber siden vi startet opp i mai 2009, og veksten bare fortsetter, sier Håvard Bungum, daglig leder i mittanbud.no. – Vi har over 8.000 evalueringer som våre brukere har gjort av jobber de har fått utført. Det er viktig at disse blir brukt. Norske forbrukere er for dårlige til å bruke konkurranse på dette området. Tenk mer som bank- og forsikringskunder: Sjekk flere tilbydere, ikke nødvendigvis for lavere pris, men for riktig kvalitet til riktig pris,sier Bungum. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|