![]() |
|
|
Skal gi økt læringsutbytte i Øvre Eiker skolene Av Roy Hansen, 13.11.13 Kommunestyret vedtok i dag en ny strategi for å gi elevene økt læringsutbytte og kvalitet i undervisningen. Bakgrunnen for saken er at skolene i kommunen ikke har nådd de målene som kommunestyret tidligere har satt.
Strategi for økt læringsutbytte er det viktigste lokale styringsdokumentet for skolen. I prosessen med å utvikle strategien har det vært kontakt med kunnskapsmiljøene hos BI og Høgskolen i Vestfold. Rektorgruppa og PP-tjenesten har vært viktige sparringspartnere, og Utdanningsforbundet har kommet med sine innspill.
Parallelt med strategien er det utarbeidet prinsipper for god klasseledelse og vurdering. Disse prinsippene vil bli en viktig rettesnor for lærerne i Øvre Eiker. I korthet går strategien ut på at kommunen som skoleeier skal legge forholdene bedre til rette for skolene og støtte og øke lederkapasiteten til rektorene. Videre skal PP-tjenesten mer aktiv inn i hver enkelt skole. Det vil også bli en tettere oppfølging av den enkeltes skoles ledergruppe gjennom skoleåret. På skolene skal rektor være et profesjonelt forbilde og legge til rette for et praksisfellesskap blant lærerne. Skolene skal også sørge for å ha en god oversikt over elevenes utvikling, samt at det skal bygges et bedre samarbeid mellom hjem og skole. Lærerne skal på sin side ha en faglig oppdatert kompetanse for å kunne evaluere elevene på bakgrunn av faktisk læring. Skolene i Øvre Eiker har de to siste årene hatt et eget prosjekt gående med aktiv klasseledelse og dette videreføres i to nye år. Ett av tiltakene her er at lærerne hospiterer hos hverandre og kan gi hverandre tilbakemeldinger fra undervisning og ledelse i selve klasserommet. Under behandlingen i kommunestyret tok Marit Skarra (SP) ordet. Hun mente det var mange fine ord i planen, men sa at det kun var lagt vekt på teoretisk kunnskap. Hun understreket viktigheten av praktisk lærdom og samfunnsfag – kunnskap som ikke kan måles ved nasjonale prøver. Hans Bernard Sollie (H) var eng i at planen kunne virke teoretisk. Han mente også at dette ville kunne koste mer penger enn det rådmannen hadde satt av. Freddy Berg (SV) kommenterte at det var fire lærere som uttalte seg positivt i kommunestyret i saken, mens han som politiker og innbygger hadde fått signaler om at skolesektoren var sulteforet. - Det mangler ikke på fine ord i skolen, men penger. Det er all grunn til å tro at skolen vår er underfinansiert, sa Berg. Kai Solberg (H) som selv er rektor ved Vestfossen Barneskole, mente det ikke nødvendigvis var sammenheng mellom økonomi og resultater og henviste til Strømsgodset. Saken har vært behandlet i Rådet for funksjonshemmede og Fagkomité 2 – oppvekst og ingen av disse hadde noen bemerkninger til rådmannens forslag. Strategien ble derfor enstemmig vedtatt med følgende begrunnelse: Skoleresultatene i Øvre Eiker har hittil ikke hatt den ønskede utvikling. Den nye strategien baserer seg på oppdatert forskning og viser vei, presiserer mål, faglig innhold og prioriteringer for skoleutvikling i Øvre Eiker. Strategien er et godt verktøy for både skoleeier, rektorer og lærere, og dermed øke sannsynlighet for å øke elevenes læringsutbytte. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|