Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Bompenger – en velsignelse eller en landeplage?
 21.02.19

Bompengespørsmålet skaper stor debatt, og spørsmålet i overskriften er vanskelig å besvare. Etter prinsippet om at bruker av veien/forurenser skal betale, virker bompenger fornuftig. De som bruker et kostbart tiltak, må betale, og du betaler ikke for veier du ikke bruker.

Artikkelforfatter Hans Kristian Sveaas.
Dette prinsippet er imidlertid utfordret fordi bompenger ikke lenger kun brukes til å betale veien bommen står på. Bompenger er nå også med på å finansiere kollektivtilbud som alternativ transport.

Da er ikke avstanden til økt finansiering over statsbudsjettet så stor. Den norske modellen er slik at en rekke tiltak til allmenn nytte, finansieres i et felles løft via skattepenger og statsbudsjett. Skoler, helsevesen og barnehager finansieres av oss alle, uansett om vi har barn på skole eller barnehage, eller om vi er friske uten behov for helsetjenester. På enkelte områder har vi egenbetaling, med sikkerhetsventiler som skjermer storforbrukere og innbyggere med svak økonomi.

Bompenger er egenandel eller brukerbetaling for nødvendige samferdselstiltak. Staten bidrar i tillegg med finansiering. Bompenger på det enkelte prosjekt, eller i det enkelte byområdet med store trafikkproblemer, er i seg selv ikke det store problemet, men når prosjektene blir mange og antall byområder øker, blir den totale bompengebelastning for stor.

Egenandelen som pålegges bilistene blir for voldsom, kostnadene for å bevege seg rundt i landet blir uakseptabel. Det er flest helt vanlige mennesker med vanlige inntekter i dette landet, og muligheten til å forflytte seg i det viktigste transportmidlet, bilen, må ikke forbeholdes dem med god økonomi.

Hvis finansiering av samferdselsprosjekter i større grad skal gå over statsbudsjettet, blir det selvfølgelig et prioriteringsspørsmål, hvor disse må veies opp mot alle kostbare velferdstiltak. Vi må ha en løpende diskusjon om hva vi kan ta oss råd til.

Derfor blir politiske partier uten et helhetssyn for vårt kompliserte samfunn, med kun en sak på programmet, så meningsløst. Når alt henger sammen med alt, blir et ensidig nei til bompenger, uten realistiske alternative forslag, lite å grunnlegge et parti på.

Vi befinner oss i Buskerudbyen som ble grunnlagt fordi trafikkveksten i vårt område er for stor og blir enda større, selv med nedjusterte tall for befolkningsvekst. Bilparken blir i økende grader miljøvennlig, slik at den delen av problemet løser seg selv.

Imidlertid tar også disse bilene like mye plass, og det er grenser for hvor mye vei vi kan bygge i dalen vår. Selv om vi etablerer ny E 134 oppe i dalsiden, en fornuftig plassering av stamveien til Vestlandet, blir problemene like store, fordi de fleste som kjører bil i området, skal inn i våre tettsteder. Gjennomgangstrafikken er forbausende liten.

Buskerudbyen er nødvendig for å få bedre kollektiv-tilbud, bedre løsninger for gående og syklende og pendlerparkeringer hvor folk fra de landlige deler kan sette fra seg bilen for å reise videre med buss eller tog. Uten disse tiltak vil vi alle bli stående i kø, uten å komme noen vei.

Dette er et økonomisk løft kommunene ikke klarer uten støtte fra staten. Storting og regjering har satt klare krav til egenfinansiering for at staten skal bidra. Dette kravet er så stort at det ikke er mulig å klare uten bompenger. Dette blir som den svenske trengselsskatten - vi får redusert biltrafikken i utvalgte byområder. I tillegg åpner dette for byvekstavtaler og tilgang til vår del av 60 milliarder kroner som ligger i Nasjonal Transportplan.

I Øvre Eiker har det vært stor oppslutning om Buskerudbyen. De fleste vedtak i kommunestyret har vært enstemmige, bortsett fra et lite mindretall som stemte mot Buskerudbypakke 2. Denne enigheten skyldes ikke begeistring for bompenger, men erkjennelse av at bommene ville komme uansett.

Ved å være med, sikrer vi bedre bussforbindelse, pendlerparkeringer, utvikling av våre stasjonsområder, gang- og sykkelveier og etter hvert midler til forbedring av togtilbudet.

Vi har allerede fått en rekke tiltak grunnet medlemskapet i Buskerudbyen, i tillegg til bedre busstilbud, parkering ved Darbu stasjon, pendlerparkeringer i Knivedalen og på Lerberg, pendlerparkeringer og bussholdeplass på Ormåsen og i Skotselv, parkering og gangvei ved Haug kirke og ny gang- og sykkelvei langs den nye idrettsparken på Loesmoen, for å nevne noe.

Ved å si nei til Buskerudbypakke 2 ville vi fått de samme bom-utgifter, men ingen av tiltakene og en reell reduksjon av busstilbudet som allerede nå finansieres av Buskerudbyen. Valget ble således lett.

Det betyr likevel at vi retter en henstilling til departement og storting om å vurdere nivået på bompengebelastning eller nivået på veiprising hvis dette blir et alternativ.

Nåværende nivå har vokst seg for høyt.

Hans Kristian Sveaas
varaordfører (Høyre),
Øvre Eiker kommune




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 248
Bedre enn i 2020: 35.08%
Dårligere nn i 2020: 8.87%
Elendig: 15.32%
Koronafri: 11.69%
Langt bedre: 4.03%
Som i 2020: 25.00%