![]() |
|
|
Tømmer fra Viken Skog selges til Kina Av Redaksjonen, 23.06.14 På tross av et anstrengt politisk forhold importeres det svært mye varer fra Kina til Norge. Nå sørger Viken Skog bokstavelig talt for å snu på flisa.
Siden i februar har nemlig konsernet, som har hovedkontor i Hønefoss og avdelingskontor i Hokksund, gjennomført et prøveprosjekt med eksport den motsatte veien, nærmere bestemt tømmer fra Drammen til Kina. Nesten 250 containere med tømmer fra Viken Skog SA har forlatt logistikk- og transportselskapet Greencarriers område på Drammen havn siden i februar.
Det er første gang det eksporteres tømmer på regelmessig basis fra Norge til Kina. Nortømmer i Oslo sendte riktignok i vei en prøveleveranse i fjor, men daglig leder Per Kveseth bekrefter at det ble med den ene prøveforsendelsen. Kan åpne for en Asia-linje Viken Skog har nå greid å holde i gang Kina-eksporten i snart fem måneder, og produksjonssjef Anders G. Terum ser ikke bort fra at dette kan bli et satsingsområde også på sikt. Greencarrier har på sin side allerede en utstrakt virksomhet tilknyttet Kina, der selskapet nå har syv avdelingskontor, men det er første gang logistikkselskapet har eksportert tømmer til landet. Greencarrier representerer en stor og økende import- og eksportvirksomhet på Drammen havn, og selskapet håndterer blant annet alt som er av Tesla-biler til Norge for importøren. – I dag er det en stor ubalanse i import og eksport mellom Asia og Norge. Det går altfor mange tomme containere tilbake til Asia som burde vært fylt med norske varer. Dette tømmerprosjektet kan være med på å rette opp litt av balansen, samtidig som det kan utvikle Drammen havn til også å bli en stor eksporthavn, sier Terje Alm, leder for Greencarriers avdeling i Drammen. Alm tror prøveprosjektet kan åpne opp for at et av de virkelig store rederiene kan opprette en linje fra Drammen havn til Kina og Asia. Jakter nye markeder Etter at fabrikkene på Follum og Tofte ble nedlagt må Viken Skog eksportere mer tømmer. Det er ikke nok foredlingskapasitet i Norge. I Kina er det et stort behov for tømmer, hovedsakelig på grunn av en gigantisk byggeboom. Produksjonssjef Anders Terum legger ikke skjul på at Viken Skog ser på Kina som et veldig spennende marked. Etter at Viken skog startet med eksport, har også AT Skog i Agder begynt med eksport til Kina. – Vi ønsker å lære mer om dette markedet, og etter en del diskusjon valgte vi å sette i gang dette prøveprosjektet. Foreløpig ser det jo bra ut, men vi vet jo at det både er krevende og risikofylt å drive med eksport av denne typen til landet, sier Terum. Fakta om Viken Skog - Viken Skog SA, som har hovedkontor i Hønefoss, er landets største skogeiersamvirke. Selskapet har nylig etablert et salgskontor i Hokksund. - Består av 11.000 skogeiere i Buskerud, Vestfold, Siljan i Telemark, Akershus og deler av Oslo, Østfold og Oppland. - Opprinnelig fire skogeierforeninger der den eldste var Drammendistriktets Skogeierforening fra 1907. - Dagens Viken Skog SA startet sin virksomhet 1. januar 2006. - Omsetter 2 millioner kubikkmeter i tømmerkjøp, tilsvarende 25-30 prosent av landets avvirkning. - Årlig omsetning er på 1 milliard kroner. ![]() KINA-REISE: Nærmere 250 containere med tømmer har forlatt Drammen havn og blitt fraktet sjøveien til Kina siden april. Avdelingsleder Terje Alm i Greencarrier tror dette kan åpne for en egen Asia-linje fra Drammen havn på sikt. (Foto: Torbjørn Tandberg) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|